Maersk skibe gjorde en afgørende forskel
Det var et stort held for de lokale myndigheder, at to store ankerhåndteringsskibe fra Maersk Supply Service tilfældigt befandt sig i en havn få sømil fra det sted, hvor det brændende containerskib Zim Kingston ankrede op. Ilden er nu tær på at være slukket.
De to Maersk skibe, Maersk Tender og Maersk Trader, der er udstyret kraftige vandkanoner, tilbød straks deres assistance da røgen steg op fra de brændende containere på det 4.253 TEU store containerskib.
”Det var virkelig heldigt at de var her og tilbød deres assistance”, siger Ian Robertson, CEO Greater Victoria Harbour Authority, til den lokale TV-station CHEK News (se nyhedsindslag herunder).
Mandag morgen lokal tid er der ikke længere flammer at se på skibet, men brandfolk med specialudstyr gennemgår nu brandstedet for at sikre, at der ikke er lommer af ild tilbage, der kan få branden til at blusse op igen.
Andre eksperter går samtidig i gang med at undersøge, om skibet hr taget skade, og om det er sikkert at bringe det i havn, så de resterende container kan blive løftet af skibet.
Brandens startede da skibet ved indsejlingen til Juan de Fuca Strædet tabte 40 containere i hårdt vejr.
Ved uheldet blev flere containere om bord beskadiget, blandt andre to der indeholdt det brandfarlige kemikalie potassium amylxanthate, der anvendes i mineindustrien.
Containerne brød i brand, og besætningen forsøgte at slukke ilden mens skibet i første omgang fortsatte sin sejlads mod Vancouver. Branden udviklede sig dog så kraftigt, at skibet fik ordre på at ankre op, og hovedparten af besætningen forlod skibet.
Den canadiske og amerikanske kystvagt samarbejder om redningsarbejdet og forsøger at finde og om muligt opsamle de tabte containere, hvoraf flere indeholder farlige kemikalier.
Zim Kingston var undervejs fra Busan til Vancouver, da branden brød ud. Containerskibet er chartret af det israelske containerrederi ZIM og er indregistreret på Malta.
Redaktionen