Mærsk skærer kapacitet på Asien-Europa
Den faldende handel mellem Asien og Europafår Maersk Line til yderligere at mindske kapaciteten ved at fjerne AE5 tjenesten permanent og suspendere AE9 tjenesten indtil begyndelsen af december 2012. Maersk Line vil dog fortsat give kunderne et bredt og konkurrencedygtigt udbud af tjenester.
"Vi forventer ikke volumenvækst på Asien-Europa farterne i år, så der i øjeblikket ikke er behov for det antal skibe, der bruges. Vi forventer en nedgang på tre procent på Asien-Europa containerfarterne for 2012 og tager skridt til at tilpasse os dette uden at reducere vores position på markedet."", siger Vincent Clerc, Chief Trade & Marketing Officer for Maersk Line.
"Ud over de ni procents kapacitetsnedskæringer vi har gennemført tidligere på året, bringer dette den samlede kapacitetsreduktion i 2012 på Maersk Lines Asien-Europa-netværk op på 21procent”, udtaler Vincent Clerc.
Maersk Lines AE5 service, der i dag opererer med otte skibe på 6500 TEU nominel kapacitet, vil blive lukket med afgangen fra Tanjung Pelepas den 8. november 2012.
AE9-tjenestens 11 fartøjer med 8000 TEU nominel kapacitet vil blive suspenderet frem til begyndelsen af december 2012.
Kapacitetsnedskæringen vil ikke påvirke Maersk Lines flagskib, Daily Maersk. I en ny undersøgelse, lavet af Maersk Line, sparede 42 procent af Daily Maersk’s kunder penge på logistik som følge af de ekstra fordele ved absolut pålidelighed og transporttid, som produktet leverer. Daily Maersk løfterne vil blive opretholdt støttet af Maersk Lines pålidelige havneservice.
Hvor det er kommercielt hensigtsmæssigt, vil Maersk Line overveje yderligere muligheder for at reducere kapaciteten og kigge på muligheder for slow-steaming.
Kilde: maerskline.com