Mærsk skærer 170 danske officerer væk
Maersk Line skærer nu 170 danske skibsofficerer væk i containerskibene. Fratrædelserne, der er begrundet med at rederiet har haft store tab i containermarkedet, ønskes gennemført som frivillige fratrædelser.
"Vi er på det globale marked og dermed også på det globale arbejdsmarked. Der er vi i stand til at få kompetente officerer til langt lavere pris, end det vi er i stand til herhjemme", siger Henrik Sloth, Marine HR-chef hos A.P. Møller - Mærsk, til nyhedsbureauet Direkt.
Hos Søfartens Ledere beklager man beslutningen.
"Det er en sort dag for dansk skibsfart og et hårdt slag for vores medlemmer i A. P. Møller - Mærsk", siger Peer Bøje Brandenborg, formand for Søfartens Ledere.
Søfartens Ledere vurderer, at Mærsk, når og hvis 170 danske skibsofficer tager mod tilbuddet om frivillig fratræden, kan spare ca. 30 til 33 millioner kroner på årsbasis, afhængig af hvilket kompetenceniveau og dermed lønniveau man søger hos de officerer der skal erstatte danskerne..
"Selvom rederiet ønsker at gennemføre det ved frivillighed, ændrer det ikke på, at budskabet i mine ører er, at man på sigt vil af med danskerne i containerskibene til fordel for billig asiatisk arbejdskraft", siger Peer Bøje Brandenborg.
"Mærsk skriver også i sin interne kommunikation til medarbejderne, at man vil målrette fratrædelserne til officerer med lavest anciennitet. Det viser jo klart, at Mærsk har brug for danske seniorofficerer til at lede skibene. Derfor er der ikke fornuft i for ca. 30-33 millioner kroner i besparelser, at save sin egen fødekæde af nye unge officerer og kommende ledere midt over. Tilsvarende sender APMM rekrutteringen af nye unge studerende i vores erhverv til tælling", siger Brandenborg.
De 170 skibsofficerer, som nu formentlig bliver skiftet ud med billigere asiatisk arbejdskraft, skal ifølge Søfartens Ledere tilbydes andet arbejde i Det Blå Danmark.
"Jeg vil finder det helt naturligt, at Danmarks Rederiforening og deres medlemmer er parate til at løfte i flok og sikre beskæftigelsen for danske skibsofficerer. Der skal derfor sættes penge af til efteruddannelse og omplacering af de 170 officerer fra A. P- Møllers containerskibe til tankskibe, offshore og supply skibe og andre segmenter", siger formanden for Søfartens Ledere.
Den 6. oktober 2009 optager A.P. Møller - Mærsk, Danmarks Rederiforening, Søfartens Ledere og Maskinmestrenes Forening forhandlinger om rederiets tilbud om de frivillige fratrædelsesordninger, som rederiet ønsker at implementere.
Kilde: Søfartens Ledere