Mærsk satser hårdt på containerforretningen
A.P. Møller - Mærsk vil i fremtiden fokusere på containerrederiet Maersk Line og dør til dør transport via et tæt samarbejde mellem Maersk Line, Svitzer, Maersk Terminals, logistikselskabet Damco og med containerfabrikken Maersk Container Industry på sidelinjen.
Strategien blev tirsdag lagt frem på selskabets kapitalmarkedsdag i København af Gruppens topchef og adm. direktør i Maersk Line, Søren Skou og Vincent Clerc, CCO i Maersk Line. Ifølge Vincent Clerc er det i dag kun 12 procent af Maersk Line’s kunder der fortsætter med at bruge Mærsk-ydelser i den videre vej mod endemålet.
”Den andel venter vi at kunne øge markant”, sagde Vincent Clerc på mødet.
Ifølge Søren Skou vil Mærsk fremover fokusere på omkostningsbesparelser frem for investeringer. Således vil Maersk Line ikke investere i bygning af nye skibe men - hvis markedsandelen stiger - chartre allerede eksisterende tonnage ind.
Ifølge Mærsk vil der være balance mellem udbud og efterspørgsel på containermarkedet frem til 2025.
25 procent af gruppens omsætning stammer i dag fra energiområdet. Gruppen vil bruge de næste 2 år på at afklare, hvilken rolle energiaktiviteterne fremover skal spille.
Redaktionen