Maersk: Safmarine og Damco integreres
A.P. Møller - Maersk bekræfter nu, at datterselskaberne Safmarine og Damco bliver lagt ind under Maersk og ophører med at eksistere som selvstændige brands. Ændringerne vil også omfatte administrationen i Hamburg Süd, der skal arbejde tættere sammen med Maersk, oplyser selskabet. 27.000 jobs berøres.
Det sydafrikanske rederi Safmarine vil ophøre med at eksistere som et selvstændigt brand og integreres i Maersk for at forbedre kundernes mulighed for at få adgang til selskabets globale tilbud, oplyser Maersk.
Også speditionsfirmaet Damco ophører med at eksistere og selskabets produkter inden for luftfragt og LCL (Less than Container Load) vil blive integreret og udbudt under Maersk brandet.
Endelig vil Maersk knytte de kommercielle aktiviteter i det tyske datterselskab Hamburg Süd tættere til hovedkontoret på Esplanaden.
Samlet set vil reorganiseringen berører 27.000 job, bekræfter Vincent Clerc, CEO i Ocean & Logistics overfor Børsen, ligesom der vil blive tale om afskedigelser.
“Nogle vil opleve store forandringer, andre små. Nogle flytter til nye jobs – og et mindre antal vil desværre blive overflødige, hvilket vi tager meget seriøst,” siger han til avisen. Maersk kan endnu ikke sætte tal på antallet af afskedigelser eller omfanget af besparelser.
Mens Damco og Safmarine fra udgangen af i år nedlægges som brands, vil Hamburg Süd fortsat møde sine kunder som et selvstændigt selskab med en differentieret service, skriver Maersk i pressemeddelelsen om ændringen.
Men de enkelte teams i Maersk og Hamburg Süd skal arbejde tættere sammen. “Ved at bringe produkt-folkene tættere sammen ønsker vi at sikre en stærkere tilpasning på tværs af teams og en stærkere brand-positionering baseret på indsigt i vores kunders behov, så vi kan betjene alle kunder med et optimalt produkt- og servicetilbud,” siger Vincent Clerc i en selvstændig pressemeddelelse fra Hamburg Süd.
“Kunderne hos Hamburg Süd har stadig en stærk tilknytning, så de skal bevares særskilt så længe, det giver mening. Vi skal have så få brands som muligt, men samtidig så mange, som det er nødvendigt,” forklarer Vincent Clerc i Børsen.
Redaktionen