Maersk rekrutterer via sociale medier
Sociale medier er et effektivt middel til at rekruttere kvalificerede ansøgere. Det vurderer Maersk Drilling, der har inddraget de sociale medier i virksomhedens jagt på godt 3.000 nye medarbejdere.
"Den strategiske udfordring er, at vi skal vokse og fordoble virksomhedens størrelse på fire år. I dag har vi 16 operationelle rigge og syv under konstruktion. Vi har 3200 medarbejdere i dag, og vi skal finde, tiltrække og rekruttere 3000 nye medarbejdere på global basis. Det er menneskene, der gør forskellen, og vi skal have det bedste mandskab i verden til at operere vores maskiner. Man kan ikke tage hvem som helst", siger Fredrik Tukk, Senior Branding & Marketing Manager hos Maersk Drilling.
For halvandet år siden begyndte Fredrik Tukk at arbejde målrettet med at opbygge en virksomhedsprofil på de sociale medier, og siden juni 2012 har Maersk Drilling været tilstedeværende på Facebook. LinkedIn-kontoen blev lanceret nogle måneder senere. Inden da havde man lavet et større researcharbejde, som viste, at konkurrenterne brugte sociale medier sporadisk, men ingen havde en decideret strategi på området.
"Siden vi ikke er så berømte i industrien, så bliver vi nødt til at finde de her folk og gøre os attraktive for at rekruttere dem. Og det gør vi ikke ved at poste jobopslag. Det gør vi ved at fortælle vores historie, hvordan vi adskiller os fra konkurrenterne og hvorfor, man bør vælge os", siger Tukk.
Maersk Drilling arbejder mod flere tiltag på andre sociale medier, der i sidste ende skal hjælpe med at opnå strategien om at vokse. Man kigger både mod Twitter, som et redskab til at komme i kontakt med medarbejdere i Houston på, mens Instagram kan være en måde at nå flere kvinder på, siger Fredrik Tukk.
Maersk Drilling har indtil nu brugt omkring 1 million kroner på strategien for sociale medier.
Kilde: Shippingwatch.dk