Maersk ønsker metro tæt på hovedsædet
Maersk råder efter rekordoverskud i 2021 og et forventet endnu større i 2022 over et svimlende miliardbeløb, og nu kan en lille del måske være på vej til at blive investeret under København efter et opsigtsvækkende forslag fra Danmarks største virksomhed.
Maersk vil gerne have metrostation tæt på sit udvidede hovedsæde.Ill: Dore Mandrup..
Der er i dag 750 meter fra Maersks hovedsæde på Esplanaden i København til den nærmeste metrostation ved Marmorkiren, men det vil selskabet gerne have lavet om på.
I et høringsvar, som Maersk har indsendt som input til Metroselskabet til den nye M5 linje, argumenter selskabet for, at der anlægges en metrostation tæt på hovedsædet.
Det sker med henvisning til, at Maersk, der er står for at skulle udvide sit hovedsæde, i slutningen af 2026 vil beskæftige ca. 3.500 medarbejdere og iøvrigt modtager mange gæster, der i overvejende grad skal ankomme ved anvendelse af offentlig transport eller cykel.
“Følgelig ønsker Maersk at bidrage til, at det overvejes, hvorvidt der kan placeres en metrostation i nærheden af beliggenheden for Maersks hovedkvarter – og i øvrigt en del turistattraktioner,” skriver Andreas Sørensen, der er Head of Maersk Faciliity Management Denmark i høringssvaret og fortsætter:
“Maersk deltager meget gerne i en drøftelse med Metroselskabet og andre relevante aktører om, hvorvidt og hvordan dette evt. kan realiseres, herunder hvorledes Maersk evt. kan bidrage til realiseringen heraf.”
Anne Skorkjær Binderkrantz, der forsker i forvaltning og bureaukrati som professor i statskundskab ved Aarhus Universitet, kalder høringssvaret “usædvanligt”:
“Det er temmelig usædvanligt, hvis der i formuleringen ligger et indirekte tilbud om, at man vil være med til at finansiere et offentligt byggeri for at få det, som man vil have det,” siger hun til Finans.
Maersk ønsker dog ikke at svare Finans på, om koncernen er parat til at betalinge den fulde merudgift, der formentlig vil kræve et beløb i milliardklassen.
-emte.