Maersk Oil vil købe sig til vækst
I stedet for selv at finde olien ændrer Maersk Oil strategi og vil nu købe sig til vækst. Den faldende oliepris er årsag til strategiskiftet, og det indbefatter blandt andet, at Maersk Oil overvejer at droppe oliefeltet Chissonga i Angola, der netop er afhængigt af en høj oliepris.
”Chissonga er et stort projekt. Vælger vi at droppe dette, frigør vi en hel masse investeringskroner, vi kan bruge et andet sted, for eksempel til opkøb”, siger Jakob Thomasen, adm. direktør for Maersk Oil.
Siden 2008 har Maersk Oil brugt cirka otte milliarder kroner på udvikling af Chissonga-feltet, men der skal bruges endnu mere, før der kan hentes olie op fra feltet. Når feltet kræver så store summer, skyldes det blandt andet den store vanddybde i området.
”På langt sigt skal vi erstatte vores produktion. Ser vi muligheder, der passer godt til vores kompetencer, så kigger vi på det. Der er åbning i markedet nu, hvor der er pænt mange felter til salg, men de skal være værdiskabende”, siger Jakob Thomasen.
Blandt andet vil Maersk Oil satse mere på Nordsøen og i det hele taget satse mere på de områder, hvor Maersk Oil har sine kernekompetencer.
”Vi satser mere på vores store viden om vandrette oliebrønde og faste platforme”, siger Jakob Thomasen.
”Vi skal eksekvere på vores kernekompetencer inden for nogle geografier, hvor der er mulighed for høj produktion”, tilføjer han og røber, at særligt Nordsøen er i fokus for opkøb.
Kilde: Dagbladet Børsen