Maersk Oceans kom skidt fra start
Omsætningen blev hævet med 1,8 mia. dollar i A.P. Møller - Maersk´s største forretningsområde, Ocean, men højere brændstofpriser og valutakursudviklingen endte indtjeningen på et "utilfredsstillende" niveau på 492 mio. dollar mod 484 mio. dollar i 1. kvartal i fjor.
Med Hamburg Süd som en del af koncernen blev omsætningen som forventet øget markant i Oceans, der er det forretningsben i A.P. Møller - Maersk, der omfatter Maersk Line, Hamburg Süd og de øvrige rederiaktiviteter i Seago Line, MCC, Sealand og Alianca samt strategiske hubs under APM Terminals.
Den øgede omsætning var også positivt påvirket af en 7 pct. stigning i de gennemsnitlige fragtrater, der steg fra 1.713 dollar/FFE til 1.832 dollar/FFE.
Samlet set steg den transporterede volumen med 24 pct. fra 2,6 mio. FFE til 3,22 mio. FFE, primært drevet af inkluderingen af Hamburg Süd. Fraregnet Hamburg Süd steg den transporterede volumen med 2,2 pct., hvilket var under den globale markedsvækst på 3-4 pct., skriver A.P. Møller - Maersk.
Det utilfredsstillende resultat skyldes ikke mindst en vækst i enhedsomkostningerne på hele 12 pct. fra 1.858 dollar/FFE til 2.072 dollar/FFE negativt påvirket af brændstofomkostninger, der lå 19 pct. over niveauet for 1. kvartal 2017.
Fraregnet de øgede brændstofomkostninger steg enhedsomkostningerne med 8,6 pct. drevet af udviklingen i valutakurser, øgede omkostninger til terminaler og feedere samt en ændring i portefolie -mikset på grund af inkluderingen af Hamburg Süd.
Synergierne fra købet af Hamburg Süd bliver realiseret som planlagt og forventes fortsat at udgøre 350-400 mio. dollar ved udgangen af 2019, skriver A.P. Møller - Maersk.
Ved udgangen af 1. kvartal havde Maersk Ocean en flåde på 346 ejede skibe og 430 indcharterede skibe. Hamburg Süd bidrog med et EBITDA på 88 mio. dollars i 1. kvartal.
Kilde: A.P. Møller - Maersk