Maersk nybygning ankom i smådele
Et skrog til et nyt Maersk Supply Ships fartøj har netop gjort turen fra det værft i Polen, hvor selve skroget er bygget, til Kleven Yard i Norge, hvor skibet skal gøres færdigt. Det er der ikke noget usædvanligt ved. Denne gang er skroget dog blevet transporteret på en pram i mindre stykker.
På billedet ses skibets moduler pænt lastet ombord på en Ugland pram, trukket af Svitzer’s slæbebåd Frigga på vej til det norske værft, hvor den endelige samling af skroget skal finde sted og skibet færdiggøres.
Skibet er det første i en serie på seks Maersk Starfish nybyggerier (Maersk TBN). Der er tale om
skibe på 4.600 DWT, der alle er ankerhåndteringsfartøjer, AHTS. Skibene er beregnet til arbejde under ekstreme forhold på store vanddybder og har en dækskapacitet på 2.500 ton.
De seks skibe plads til 52 overnattende personer, en længde på 95 m og er af SALT 200 AHTS design fra Salt Ship Design. Leveringen af de to første skibe er planlagt til fjerde kvartal 2016. De resterende fire skibe skal leveres med to-måneders intervaller i løbet af 2017.
Skibene blev bestilt i oktober 2014, hvor Maersk Supply Service underskrev en kontrakt med Norges Kleven om at bygge seks ankerhåndteringsskibe, med muligheder for yderligere fire, på sine to skibsværfter, Kleven Verft og Myklebust Verft.
Kilde: World Maritime News
Foto: Maersk/Marius Rosbach