Maersk Line vil straffe ’no-show’ kunder
Maersk Line har lanceret et nyt bookingsystem, der i første omgang vil tilbyde udvidede fragtydelser fra Nordkina til Sydamerika og Afrika. Til gengæld vil kunder på disse ruter, der har booket transport af gods, der ikke når frem i tide, blive pålagt sanktioner.
”Det er en stor udfordring for transportvirksomhederne i at levere et pålideligt produkt til kunderne. Denne pilotplatform vil give stabilitet til vores kunders forsyningskæde, øge gennemsigtigheden i pris- og serviceaftaler og tillige hjælpe med at forbedre Maersk Line's operationelle effektivitet”, siger Silvia Ding, senior vicepræsident og handelschef på Maersk Line.
Det danske rederi vil via platformen, ship.maerskline.com, tilbyde end-to-end booking med øjeblikkelig bekræftelse, aftalte fragtrater og attraktive produkttilbud. Hvis en bestilling ikke forløber som planlagt, vil rederiet tilbyde kompensation til kunderne. Omvendt vil kunderne pådrage sig sanktioner for "no-shows", altså hvis godset ikke er kommet rettidigt frem i forhold til den bookede afgang.
Platformen starter med de nye tjenester fra havne i Qingdao, Xingang og Dalian i Kina til østkysten i Sydamerika og Vest- og Sydafrika. Det vil blive stillet til rådighed for alle kunder efter en prøveperiode, der blev gennemført i november.
Ifølge Maersk Line overvejes det yderligere at udvide servicen til andre ruter og havne baseret på pilotprojektets resultater.
Containerrederier oplever et stort antal
’no-show’ tilfælde i forhold til bookingerne. Det kan variere enormt fra uge til uge og fra skib til skib.
Kilde: Lloyds Loading List