Maersk Line tvivler på stor vækst i Suez
Egypten forventer, at den udvidede Suezkanal vil øge omsætningen med 260 procent i løbet af de næste otte år. Helt så stor vækst tror Maersk Line, som er Suezkanalens største kunde, ikke på. Til gengæld er udvidelsen vigtig, fordi det forkorter transittiden.
”Den vækst, vi har set de seneste 10 år, har været fantastisk. Men jeg tror, at vi alle er klar over, at den vækstkurve ser knap så stejl ud i de næste 10 år. Kanalen havde nået en mætningsgrad, hvor det næste skridt skulle tages”, siger Claus Hemmingsen, medlem af executive board i A.P. Møller-Mærsk.
Tidligere kunne skibene kun sejle igennem Suezkanalen i konvoj i én retning, men udvidelsen har gjort det muligt at sejle i begge retninger samtidig. Det betyder også, at transittiden er faldet fra 18 til 11 timer.
”Det giver større pålidelighed. Det betyder meget for os og vores kunder, at Suezkanalen er en sikker og stabil gennemgang”, siger Claus Hemmingsen, der mener, at den udvidede Suezkanal vil give en mere stabil fart mellem Asien og Europa.
Udvidelsen består i, at der er bygget en ny 35 kilometer lang parallel kanal ved siden af den eksisterende kanal. Samtidig er 37 kilometer af den eksisterende kanal blevet uddybet og udvidet, så nu kan skibe med en dybgang på op til 20 meter passere igennem kanalen.
Maersk Line betalte sidste år cirka 3,5 millioner kroner pr. skib, der sejlede igennem Suezkanalen. Dermed betalte Maersk Line i alt næsten fem milliarder kroner til Suezkanalen. Det svarer til 14 procent af Suezkanalens samlede indtægter.
Kilde: business.dk