Maersk Line sparer på brændstoffet

I 2007 satte Maersk Line sig det mål at spare 20 procent på brændstofforbruget inden 2020. Det mål har Maersk Line for længst nået, og nu har rederiet derfor sat sig det mål at reducere brændstofforbruget med 60 procent senest i 2020.

”Hver gang vi sparer brændstof, sparer vi omkostninger, og det bidrager positivt på bundlinjen. Så det at gøre det rigtige for miljøet og for forretningen trækker i samme retning. Derfor har vi sat stærkt ind på det”, siger Søren Toft, driftsdirektør i Maersk Line.

”Vi ser det som en konkurrencefordel at være mere miljøvenlige end konkurrenterne”, tilføjer Søren Toft.

Hovedårsagen til det lavere brændstofforbrug er lavere fart.

”Vi har stadig typisk en ugentlig afgang fra en given havn. Men hvor en rundtur mellem Europa og Asien måske før tog 56 dage, tager den nu 77 dage. Det betyder, at vi skal bruge 11 skibe på ruten i stedet for otte”, siger Søren Toft.

Derudover sørger rederiet for bedre ruteplanlægning og optimering af netværket.

”Det nye mål svarer til, at det gennemsnitlige udslip for hele vores flåde skal ned på samme størrelse som de allerstørste og mest moderne skibe”, siger Søren Toft.

Maersk Line øgede i 2014 overskuddet fra 1,5 milliarder dollar i 2013 til 2,3 milliarder dollar. Forbedringen i resultatet efter skat skyldtes blandt andet et lavere bunkerforbrug.

Kilde: Politiken

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023