Maersk Line: Scrubbere er ikke fremtiden
Maersk Line konkluderer efter flere års analysearbejde, at scrubbere ikke er løsningen på rederiets containerskibe i forhold til at leve op til udledningskravene, der træder i kraft i 2020, skriver Søfart. Maersk Line vil i stedet benytte svovlfattigt brændstof.
“Vi har omhyggeligt analyseret nuværende såvel som fremtidige teknologier og brændstofløsninger. Konklusionen er, at det ikke bliver med scrubbere, at vi kommer til at imødekomme 2020-svovlkravene. Scrubber-teknologi er ikke en farbar vej frem for vores flåde.
Det bliver derimod gennem fremtidens svovlfattige bunkerolie, at vi kommer til at leve op til kravene,” siger Ole Graa Jakobsen til Søfart.
Kravene om en lavere udledning af svovl i udstødningsgasserne træder i kraft 1. januar 2020 og betyder, at skibenes brændstof højst må indeholde 0,5 pct. svovl mod 3,5 pct. i dag, med mindre skibene installerer såkaldte scrubbere, der renser udstødningsgasserne.
Der har siden vedtagelsen af de nye regner i FN´s Internationale Søfartsorganisation, IMO, i fjor været diskussioner om, hvorvidt den bedste løsning vil være at installere scrubbere eller i stedet benytte svovlfattigt, men dyrere brændstof.
Her fastslår Maersk Line altså nu, at de vil benytte brændstof med lavere svovlindhold.
“Ved at investere i scrubbere fastholder man jo i sagens natur et fremtidigt marked for de billigere og svovlholdige brændstoffer, som jo så risikerer at ødelægge det forretningsmæssigt attraktive ved at investere i at forbedre skibenes energieffektivitet og i de svovlfattige brændstoftyper,” siger Ole Graa Jakobsen ifølge Søfart.
Danmarks Rederiforening støtter de nye regler for svovludledning fra skibe, men har tidligere givet udtryk for, at de frygter, at den forventede merpris for den svovlfattige olie, vil friste nogle til at snyde.
“Det er helt afgørende, at reglerne følges op med et effektivt, ensartet og globalt håndhævelsessystem, som indeholder hårde sanktioner overfor rederier, der snyder. Det er den eneste måde, vi kan sikre lige konkurrencevilkår for alle,” hed det i en pressemeddelelse fra Rederiforeningen i marts.