Maersk Line samler Hanjin kunder op
Maersk Line, verdens største containerrederi, nyder godt af, at kunder tilsyneladende er på flugt mod sikkerhed efter konkursen af den sydkoreanske rival Hanjin. Rederiet samler nye kunder op på de større handelsruter.
”Lige nu oplever vi en masse kunder, der efterspørger løsninger fra vores side. Dem forsøger vi at hjælpe”, siger Jakob Stausholm, chief strategy and transformation officer hos Maersk til Finansiel Times.
Kunderne ønsker en virksomhed, der er økonomisk stærk og derfor kommer de til Maersk Line. Ifølge Jakob Stausholm forsøger Maersk Line at hjælpe Hanjin-kunderne og har blandt andet åbnet en ny trans-Pacific rute for at absorbere efterspørgslen.
Hanjin Shippings konkurs har sendt chokbølger gennem containerskibsindustrien, der lider under lave fragtrater samtidig med kronisk overkapacitet. Hanjins konkurs er ifølge Alphaliner mere end seks gange større end noget tidligere sammenbrud indenfor skibsfart. Hanjin er verdens syvende største containerrederi.
Maersk Line har konsekvent været det mest rentable af de store containerrederier i de seneste år. Men det blev til et nettotab i andet kvartal i år med en negativ fortjenstmargen på tre procent i perioden. På trods af dette, anslås Maersk Line at have en fem procentpoint bedre margin end gennemsnittet af de vigtigste konkurrenter.
Kilde: Finansiel Times