Mærsk Line omlægger brændsstoftillæg
A.P. Møller - Mærsk indfører en ny udregningsmetode for bunkertillægget. Ifølge rederiet er målet, at gøre tillægget mere gennemsigtigt for kunderne, men samtidig også at vinde de stigende udgifter til bunkeromkostninger, herunder brændstof, tilbage.
Ifølge Maersk Line er rederiets bunkeromkostninger steget med 300 procent, og står nu for omkring 50 procent af de samlede udgifter mod tidligere 20 procent. Det skriver borsen.dk.
"I dag får vi kun omkring 55 procent af vores bunkerudgifter tilbage gennem bunkertillægget. Det giver naturligvis en stor eksponering for Maersk Line, og vi har traditionelt forsøgt at vinde dette tilbage gennem ratestigninger", fremgår det af en meddelelse fra Maersk Line.
Samtidig med, at den nye udregningsmodel lanceres, åbner Maersk Line mulighed for, at kunderne via for en webbaseret BAF formel, selv kan beregne størrelsen af deres bunkertillæg.
Den nye udregningsmodel vil omfatte elementer som brændstofforbrug, transit tid og ubalancen i flowet af containere.
Implementeringen af den nye model vil ske på udvalgte ruter i første kvartal 2008 og vil være fuldt udrullet i 2009.
Kilde: borsen.dk