Maersk Line øgede overskud i 3. kvartal

Maersk Line fik i årets tredje kvartal i 2013 et overskud på 554 millioner dollar, svarende til 3,1 milliarder kroner, mod et overskud på 498 millioner dollar i perioden i 2012. Omsætningen faldt fra 7 milliarder dollar i 3. kvartal 2012 til nu 6,8 milliarder dollar.

Maersk Line fik i de tre første kvartaler i 2013 et overskud på 1,2 milliarder dollar mod et overskud på 126 millioner dollar i samme perioden i 2012. Omsætningen faldt fra 20,6 milliarder dollar i de tre kvartaler i 2012 til nu 19,8 milliarder dollar.

Det bedre resultat skyldtes lavere enhedsomkostninger som følge af konstant fokus på besparelser i driftsomkostninger primært gennem effektivisering og en bedre udnyttelse af rutenetværket samt lavere bunkerpriser.

Maersk Line præciserer forventningen om et resultat for 2013, der er væsentligt bedre end for 2012 (461 millioner dollar), baseret på et tilfredsstillende resultat for de første ni måneder af 2013 på 1.2 milliarder dollar.

Afkastet i tredje kvartal 2013 var tilfredsstillende, selvom fragtraterne faldt betydeligt i kvartalet, og det sæsonmæssige svagere fjerde kvartal 2013 startede med lave fragtrater, som vil resultere i et væsentligt lavere resultat i fjerde kvartal end i tredje kvartal.

Omsætningen på 6,8 milliarder dollar var 2,6 procent lavere end i tredjekvartal 2012 og negativt påvirket af en reduktion i de gennemsnitlige fragtrater på 12,2 procent til 2.654 dollar pr. FFE, men positivt påvirket af en stigning i mængder på 10,6 procent til 2,3 millioner FFE. Fragtraterne steg med 1,4 procent i forhold til andet kvartal 2013.

De samlede omkostninger pr. FFE reduceredes med 13,0 procent til 2.622 dollar pr. FFE, hovedsagelig på grund af effektiviseringer i rutenetværket. Maersk Line fortsatte bestræbelserne på en energieffektiv drift af containerskibene for at reducere udledninger og spare på brændstoffet.

Reduktionen på 17,1 procent i brændstofomkostninger til 1,3 milliarder dollar i forhold til tredje kvartal 2012 skyldtes et 7,8 procent lavere brændstofforbrug samt en reduktion på 10,5 procent i den gennemsnitlige bunkerpris.

Maersk Line tog levering af tre Triple-E containerskibe, købte et allerede chartret skib, og ingen skibe blev solgt i tredje kvartal 2013. Ved udgangen af tredje kvartal 2013 bestod flåden af 279 ejede skibe (1,6 mio. TEU) og 297 chartrede skibe (1,1 mio. TEU) med en samlet kapacitet på 2,7 mio. TEU. Maersk Line ejede fem og chartrede fem multi-purpose skibe.

Kapaciteten for Maersk Lines flåde blev forøget med 3,9 procent fra udgangen af tredje kvartal 2012, men reduceret med 0,7 procent i antal skibe. Kapaciteten, som Maersk Line midlertidigt har taget ud af drift ved udgangen af tredje kvartal 2013, var 24.000 TEU (syv skibe) mod 58.000 TEU (11 skibe) ved udgangen af andet kvartal 2013.

Maersk Lines kapacitet, der midlertidigt taget ud af drift svarer til cirka 5 procent af den samlede oplagte kapacitet i markedet.

17 Triple-E skibe på i alt 306.000 TEU er tidligere bestilt til levering i løbet af 2013-2015. To af disse skibe til ruterne mellem Asien og Europa vil blive leveret i fjerde kvartal 2013. Der blev ikke bestilt nye skibe i tredje kvartal 2013.

Kilde: A.P. Møller-Mærsk

Relateret indhold

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace-aktion i protest mod den russiske skyggeflåde

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Redegørelse om Iver Huitfeldt er udskudt

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier “anerkender” forbud mod scrubbere

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Anholt savner sin nye redningsbåd - den forsvandt efter en uge

11.04.2024Maritimedanmark.dk

Aftale på plads: Danmark forbyder udledning af scrubbervand

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle