Maersk Line øgede overskud i 3. kvartal
Maersk Line fik i årets tredje kvartal i 2013 et overskud på 554 millioner dollar, svarende til 3,1 milliarder kroner, mod et overskud på 498 millioner dollar i perioden i 2012. Omsætningen faldt fra 7 milliarder dollar i 3. kvartal 2012 til nu 6,8 milliarder dollar.
Maersk Line fik i de tre første kvartaler i 2013 et overskud på 1,2 milliarder dollar mod et overskud på 126 millioner dollar i samme perioden i 2012. Omsætningen faldt fra 20,6 milliarder dollar i de tre kvartaler i 2012 til nu 19,8 milliarder dollar.
Det bedre resultat skyldtes lavere enhedsomkostninger som følge af konstant fokus på besparelser i driftsomkostninger primært gennem effektivisering og en bedre udnyttelse af rutenetværket samt lavere bunkerpriser.
Maersk Line præciserer forventningen om et resultat for 2013, der er væsentligt bedre end for 2012 (461 millioner dollar), baseret på et tilfredsstillende resultat for de første ni måneder af 2013 på 1.2 milliarder dollar.
Afkastet i tredje kvartal 2013 var tilfredsstillende, selvom fragtraterne faldt betydeligt i kvartalet, og det sæsonmæssige svagere fjerde kvartal 2013 startede med lave fragtrater, som vil resultere i et væsentligt lavere resultat i fjerde kvartal end i tredje kvartal.
Omsætningen på 6,8 milliarder dollar var 2,6 procent lavere end i tredjekvartal 2012 og negativt påvirket af en reduktion i de gennemsnitlige fragtrater på 12,2 procent til 2.654 dollar pr. FFE, men positivt påvirket af en stigning i mængder på 10,6 procent til 2,3 millioner FFE. Fragtraterne steg med 1,4 procent i forhold til andet kvartal 2013.
De samlede omkostninger pr. FFE reduceredes med 13,0 procent til 2.622 dollar pr. FFE, hovedsagelig på grund af effektiviseringer i rutenetværket. Maersk Line fortsatte bestræbelserne på en energieffektiv drift af containerskibene for at reducere udledninger og spare på brændstoffet.
Reduktionen på 17,1 procent i brændstofomkostninger til 1,3 milliarder dollar i forhold til tredje kvartal 2012 skyldtes et 7,8 procent lavere brændstofforbrug samt en reduktion på 10,5 procent i den gennemsnitlige bunkerpris.
Maersk Line tog levering af tre Triple-E containerskibe, købte et allerede chartret skib, og ingen skibe blev solgt i tredje kvartal 2013. Ved udgangen af tredje kvartal 2013 bestod flåden af 279 ejede skibe (1,6 mio. TEU) og 297 chartrede skibe (1,1 mio. TEU) med en samlet kapacitet på 2,7 mio. TEU. Maersk Line ejede fem og chartrede fem multi-purpose skibe.
Kapaciteten for Maersk Lines flåde blev forøget med 3,9 procent fra udgangen af tredje kvartal 2012, men reduceret med 0,7 procent i antal skibe. Kapaciteten, som Maersk Line midlertidigt har taget ud af drift ved udgangen af tredje kvartal 2013, var 24.000 TEU (syv skibe) mod 58.000 TEU (11 skibe) ved udgangen af andet kvartal 2013.
Maersk Lines kapacitet, der midlertidigt taget ud af drift svarer til cirka 5 procent af den samlede oplagte kapacitet i markedet.
17 Triple-E skibe på i alt 306.000 TEU er tidligere bestilt til levering i løbet af 2013-2015. To af disse skibe til ruterne mellem Asien og Europa vil blive leveret i fjerde kvartal 2013. Der blev ikke bestilt nye skibe i tredje kvartal 2013.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk