Maersk kan miste placeringen som nr. 1
Med MSC´s bekræftede ordre på fem nye 23.000 teu ultra-store containerskibe kan rederiet være på vej til at overtage Maersk´s førsteplads som verdens største containerrederi indenfor de næste par år. Med den seneste bestilling har MSC en ordrebog på 305.352 teu, ifølge Alphaliner.
Maersk har hidtil afvist, at ville øge sin kapacitet, men gerne ligge omkring 4 mio. teu. “fordi det hjælper os til at drive udnyttelsesgraden op og enhedsomkostningerne ned,” sagde Søren Skou i forbindelse med offentliggørelsen af Maersk-regnskabet for 2. kvartal.
Maersk samlede kapacitet - incl. en ordrebog på ca. 45.000 teu - ligger dog i øjeblikket omkring 4,2 mio. teu og vil med det niveau fortsat ligge på en førsteplads - også efter MSC har modtaget de mange nye ultra-store skibe.
Men det høje niveau hænger bl.a. sammen med, at Maersk har en række skibe på værft for scrubberinstallationer og derfor har et flere skibe inchartret end normalt, oplyste Skou.
Så med en forskel på blot ca. 200.000 teu skal der ikke meget til, for at Maersk mister førstepladsen på listen over verdens største containerrederier målt på kapacitet til partneren i 2M alliancen.
Pladsen som nummer tre på listen er godt på vej til at blive overtaget af CMA CGM, der med en ordrebog på næsten 500.000 teu, vil sende kinesiske Cosco ned på fjerdepladsen.
Kilde: Alphaliner