Maersk havarirapport kan føre til sagsanlæg
Søfartsstyrelsen er nu i gang med at nærlæse havarirapporten om de to Maersk Supply skibe, der forliste i december med henblik på at fastslå, om der er grundlag for en sag mod selskabet for overtræde af søsikkerhedslovgivningen.
Optrådte Maersk Supply Service ansvarspådragende, da de i december i fjor lod to udrangede skibe bugsere side om side over Biscay´en, hvor de huggede mod hinanden i mere end et døgn og til sidst sank på 150 meter vand? Det spørgsmål er Søfartsstyrelsen nu gået i gang med at finde svar på efter færdiggørelsen af rapporten om forliset fra Den Maritime Havarikommission.
“Søfartsstyrelsen nu vil gennemgå Havarikommissionens rapport og sammenholde denne med de oplysninger styrelsen har indhentet i sagen. Dette med henblik på at vurdere, hvorvidt der er sket overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen og om der er belæg for, at der skal placeres et ansvar herfor,” siger Martin John, Synschef i Søfartstyrelsen til Maritime Danmark.
Havarirapporten indeholder bl.a. en hård kritik af rederiets risikohåndteringssystem, der i alt for høj grad er afhængig af enkeltpersoners subjektive opfattelse af risikofaktorer, der igen kan være “stærkt påvirket af ønsket om at gøre operationen mulig”, hedder det i rapporten.
Desuden fremgår det af rapporten, at en medarbejder i rederiet advarede mod den brugte fremgangsmåde ved slæbet, ligesom besætningen ombord på Mærsk Battler, der bugserede de to skibe, ikke reagerede på de omfattende skader, skibene fik under slæbet.
Maersk Supply Service afleverede hurtigt en havarirapport til de franske myndigheder og disse er fortsat indblandet i sagen i forhold til eventuelle nye tiltag som følge af forliset.
“Med baggrund i en efterfølgende samlet vurdering af sagen vil vi overveje hvilken evt. ny læring og erfaringer sagen samlet set har givet og et eventuelt behov for internationale tiltag det måtte give anledning til at arbejde for. Dette har vi også indgået aftale med de franske myndigheder om,” siger Martin John.
Han kan på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvor lang tid Søfartsstyrelsen skal bruge på granskningen af rapporten. Det skyldes, at sagen kan involvere flere myndigheder, herunder miljøstyrelsen, “da der også kan være miljømæssige aspekter i sagen”, siger synschefen i Søfartsstyrelsen til Maritime Danmark.
De franske maritime myndigheder i slutningen af februar Maersk Supply Service om at tjekke tankene på de to sunkne skibe og havmiljøet i en radius på 50 meter om skibene i de næste tre år.
Redaktionen.