Maersk havarirapport kan føre til sagsanlæg

Søfartsstyrelsen er nu i gang med at nærlæse havarirapporten om de to Maersk Supply skibe, der forliste i december med henblik på at fastslå, om der er grundlag for en sag mod selskabet for overtræde af søsikkerhedslovgivningen.

De to Maersk Supply skibes forlis i Atlanten kan udløse en sag mod rederiet..

Optrådte Maersk Supply Service ansvarspådragende, da de i december i fjor lod to udrangede skibe bugsere side om side over Biscay´en, hvor de huggede mod hinanden i mere end et døgn og til sidst sank på 150 meter vand? Det spørgsmål er Søfartsstyrelsen nu gået i gang med at finde svar på efter færdiggørelsen af rapporten om forliset fra Den Maritime Havarikommission.

“Søfartsstyrelsen nu vil gennemgå Havarikommissionens rapport og sammenholde denne med de oplysninger styrelsen har indhentet i sagen. Dette med henblik på at vurdere, hvorvidt der er sket overtrædelser af søsikkerhedslovgivningen og om der er belæg for, at der skal placeres et ansvar herfor,” siger Martin John, Synschef i Søfartstyrelsen til Maritime Danmark.

Havarirapporten indeholder bl.a. en hård kritik af rederiets risikohåndteringssystem, der i alt for høj grad er afhængig af enkeltpersoners subjektive opfattelse af risikofaktorer, der igen kan være “stærkt påvirket af ønsket om at gøre operationen mulig”, hedder det i rapporten.

Desuden fremgår det af rapporten, at en medarbejder i rederiet advarede mod den brugte fremgangsmåde ved slæbet, ligesom besætningen ombord på Mærsk Battler, der bugserede de to skibe, ikke reagerede på de omfattende skader, skibene fik under slæbet.

Maersk Supply Service afleverede hurtigt en havarirapport til de franske myndigheder og disse er fortsat indblandet i sagen i forhold til eventuelle nye tiltag som følge af forliset.

“Med baggrund i en efterfølgende samlet vurdering af sagen vil vi overveje hvilken evt. ny læring og erfaringer sagen samlet set har givet og et eventuelt behov for internationale tiltag det måtte give anledning til at arbejde for. Dette har vi også indgået aftale med de franske myndigheder om,” siger Martin John.

Han kan på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvor lang tid Søfartsstyrelsen skal bruge på granskningen af rapporten. Det skyldes, at sagen kan involvere flere myndigheder, herunder miljøstyrelsen, “da der også kan være miljømæssige aspekter i sagen”, siger synschefen i Søfartsstyrelsen til Maritime Danmark.

De franske maritime myndigheder i slutningen af februar Maersk Supply Service om at tjekke tankene på de to sunkne skibe og havmiljøet i en radius på 50 meter om skibene i de næste tre år.

Redaktionen.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark