Maersk forhandlinger med Iran trækker ud
Maersk Oil forhandler som et af de kvalificerede selskaber med Iran om retten til at udvikle anden fase af den iranske del af South Pars feltet. Men ifølge forlydender er selskabets første tilbud blevet afvist. Forhandlingerne er dog fortsat i gang, bekræfter Maersk.
Iran har angiveligt afvist Maersk Oil´s første tilbud vedrørende udviklingen af anden fase af South Pars oliefeltet.
For godt en måned siden forlød det ellers fra vicedirektøren i det statslige iranske olieselskab NIOC, at en kontakt med Maersk kan underskrives i “nær fremtid. Sådan rapporterede det iranske nyhedsbureau Mehr News den 19. April.
Men det trækker angiveligt ud.
Ifølge det azerbaijanske nyhedsbureau Trend, har den iranske viceudenrigsminister og chef for NIOC, Ali Kardor, sagt, at Maersk´s
tilbud ikke var acceptabelt “i forhold til udvindingsmodellen og oliegenindvindingsfaktoren”.
Han skulle dog også have sagt, at forhandlingerne fortsætter og at “Maersk vil tage hensyn til NIOC´s synspunkter i selskabets nye tilbud” og udtrykt håb om at “forhandlingerne vil blive afsluttet inden marts 2018”.
Det har ikke været muligt for Maritime Danmark at finde flere kilder til viceministerens udtalelser. Maersk Oil ønsker ikke at kommentere på sagen overfor Maritime Danmark, men henviser til, at selskabet har skrevet under på en aftale med NIOC om at undersøge mulighederne for et fremtidigt samarbejde.
“Detaljerne i aftalen er konfidentielle, hvilket betyder, at vi ikke kan kommentere yderligere på dette tidspunkt. Men som ved alle kommercielt følsomme afgørelser, vil vi informere markedet om væsentlige udviklinger på det rette tidspunkt, hedder det i udtalelsen”.
South Pars strækker sig fra Iran og ind i Qatars farvande, hvor feltet kaldes for Al Shaheen. I juni i fjor mistede Maersk Oil efter en budrunde sin koncession på at drive Al Shaheen, som selskabet har brugt mange år på at udvikle. Feltet producerer 300.000 tønder om dagen og har været et af de vigtigste felter for Maersk Oil.
Det iranske olieselskab har selv drevet South Pars feltet hidtil, men råder ikke over den nødvendige ekspertise og teknologi til at udvikle feltet yderligere. Derfor bejler en række internationale selskaber til denne opgave.
Redaktionen