Maersk fordobler kapaciteten på tog-rute
Covid-19 pandemien har øget efterspørgslen på alternative ruter mellem Asien og Europa, og derfor fordobler Maersk nu kapaciteten på sin AE19 service, der kombinerer short-sea og interkontinental togtransport, oplyser selskabet.
Kombinationen af transport med skib og tog mellem Asien og Europa har været en succes for Maersk, der nu øger kapaciteten med op til to ugentlige afgange.
AE19 servicen kombinerer interkontinental togtransport og short-sea transport mellem havne i Korea, Japan og Kina og nordeuropæiske havne i Finland, Polen, Tyskland og Skandinavien.
“Pandemien har udløst nogle handels-flaskehalse i Europa, som vi kan hjælpe med at løse ved at tilbyde vores kunder en højere grad af supply chain management f.eks. ved videreudvikling af jernbane til en omkostningseffektiv, pålidelig og skalerbar transportform mellem kontinenter, hvilket skaber alternative løsninger, der synes at være afgørende i krisesituationer,” forklarer Zsolt Katona, der er direktør for Maersk, Østeuropa i en pressemeddelelse.
Maersk har oplevet en fremgang i volumenerne på omkring 75 pct. i april, maj og juni i forhold til før-Covid-19 niveauet og denne trend forventer direktøren vil blive øget yderligere i andet halvår.
Turen med jernbanen på tværs af Rusland fra Nakhodka i øst til Sankt Petersborg tager 11 dage. I begge ender bliver containerne transporteret til og fra deres destinationer med skib.
Kilde: Maersk