Maersk Drilling tjente 837 millioner kr.

Maersk Drilling kom ud af årets tredje kvartal med et overskud på 148 millioner dollar, svarende til 837 millioner kroner, mod et overskud på 84 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 400 millioner dollar i perioden i 2012 til nu 507 millioner dollar.

Maersk Drilling kom ud af de første ni måneder med et overskud på 444 millioner dollar mod et overskud på 305 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 1,2 milliarder dollar i perioden i 2012 til nu 1,5 milliarder dollar.

Olieprisen var i gennemsnit 110 dollar pr. tønde i tredje kvartal 2013 og understøttede dermed fortsat olieselskabernes efterforsknings- og udbygningsaktiviteter.

Det norske jack-up marked er fortsat karakteriseret ved fuld kapacitetsudnyttelse og med de fleste jack-up rigge på langsigtede kontrakter, hvilket på kort sigt reducerer tilgængeligheden af jack-up rigge på markedet.

Markedet for internationale premium jack-up rigge nyder fortsat godt af, at olieselskaberne foretrækker nyere rigge på grund af højere sikkerhed og effektivitet.

Ultradybtvandsmarkedet havde fuld kapacitetsudnyttelse i tredje kvartal 2013 på grund af en fortsat stor efterspørgsel efter moderne flydende rigge med avancerede specifikationer.

Der er indgået kontrakter for alle nybygninger i markedet med planlagt levering i 2013, og de 10 rigge med planlagt levering i 2014, der endnu ikke er på kontrakt, forventes også at finde beskæftigelse i markedet.

Maersk Drilling opnåede i tredje kvartal en femårig kontrakt for en nybygget ultra-harsh jack-up rig til levering medio 2016. Kontrakten omfatter optioner om forlængelser på op til en samlet kontraktlængde på 10 år. Den anslåede værdi af den femårige kontrakt er 812 millioner dollar.

Derudover blev kontrakten for harsh environment jack-up riggen Maersk Resilient forlænget med to år til opgaver i Storbritannien. Riggen er nu på fast kontrakt indtil medio 2016, og værdien af den toårige kontraktforlængelse er cirka 170 millioner dollar.

Endelig blev ultra-harsh jack-up riggen Mærsk Giant tildelt en etårig kontrakt i Norge med optioner om forlængelse af kontrakten på op til i alt tre år. Værdien af den faste etårige kontrakt er 137 millioner dollar.

Ved udgangen af tredje kvartal var Maersk Drillings kontraktsdækning 100 procent for resten af 2013, 90 procent for 2014, 61 procent for 2015 og 45 procent for 2016. Den samlede ordrebeholdning for Maersk Drilling ved udgangen af tredje kvartal 2013 udgør 7,7 milliarder dollar mod 7,2 milliarder på samme tidspunkt i 2012.

Maersk Drilling udvider fortsat forretningen inden for ultra-harsh segmentet og har i kvartalet bestilt yderligere en ultra-harsh jack-up rig. De samlede projektomkostninger for den nybyggede rig er 650 millioner dollar.

Med den seneste bestilling omfatter Maersk Drillings nybygningsprogram otte rigge under konstruktion og udgør en samlet investering på cirka 5,3 milliarder dollar. Ordrebogen omfatter fire ultra-harsh jack-up rigge med levering i 2014-2016. Herudover omfatter ordrebogen fire boreskibe til ultra dybtvand til levering i 2014.

Af de otte rigge under konstruktion er der indgået kontrakter med lang løbetid for alle fire jack-up rigge og de første to boreskibe. Maersk Drilling forhandler med olieselskaber om beskæftigelse for de resterende to boreskibe.

Nybygningsprogrammet er inden for budget, men leveringen af de første rigge vil blive udskudt som følge af dels forsinkelser i leveringen af udstyr og tjenesteydelser fra underleverandører og dels som resultat af et enkeltstående udstyrsrelateret uheld på det første boreskib.

I overensstemmelse med strategien undersøger Maersk Drilling mulighederne for at sælge forretningsaktiviteterne i Venezuela. Maersk Drilling ejer og driver for nuværende 10 borepramme på Lake Maracaibo.

Alle Maersk Drillings 16 jack-up rigge og flydende rigge, de 10 borepramme i Venezuela samt den af Maersk Drilling drevne semi-submersible rig var på kontrakt i tredje kvartal 2013.

Maersk Drillings operationelle driftstid i tredje kvartal var i gennemsnit 98 procent (94 procent i 2012). For midt- og dybtvandsrigge var den operationelle driftstid i gennemsnit 97 procent (88 procent i 2012), %), og for jack-up rigge var den i gennemsnit 98 procent mod 97 procent i 2012.

Kilde: A.P. Møller- Mærsk

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Ørsted sælger stort ud I Taiwan

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Vejen banet for nyt maritimt forretningsområde

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Stor fiasko for udbuddet af havvindmølleparker

19.11.2024Maritimedanmark.dk

To datakabler i Østersøen beskadiget - årsag endnu ukendt

18.11.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler´s nyeste er klar til første indsats

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Tyra feltet klar til maksimal produktion

08.11.2024Maritimedanmark.dk

RWE vælger Thyborøn Havn som basehavn

06.11.2024Maritimedanmark.dk

Trump-sejr betyder hård dag for Ørsted og Vestas aktien

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark