Maersk Drilling tjente 837 millioner kr.

Maersk Drilling kom ud af årets tredje kvartal med et overskud på 148 millioner dollar, svarende til 837 millioner kroner, mod et overskud på 84 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 400 millioner dollar i perioden i 2012 til nu 507 millioner dollar.

Maersk Drilling kom ud af de første ni måneder med et overskud på 444 millioner dollar mod et overskud på 305 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 1,2 milliarder dollar i perioden i 2012 til nu 1,5 milliarder dollar.

Olieprisen var i gennemsnit 110 dollar pr. tønde i tredje kvartal 2013 og understøttede dermed fortsat olieselskabernes efterforsknings- og udbygningsaktiviteter.

Det norske jack-up marked er fortsat karakteriseret ved fuld kapacitetsudnyttelse og med de fleste jack-up rigge på langsigtede kontrakter, hvilket på kort sigt reducerer tilgængeligheden af jack-up rigge på markedet.

Markedet for internationale premium jack-up rigge nyder fortsat godt af, at olieselskaberne foretrækker nyere rigge på grund af højere sikkerhed og effektivitet.

Ultradybtvandsmarkedet havde fuld kapacitetsudnyttelse i tredje kvartal 2013 på grund af en fortsat stor efterspørgsel efter moderne flydende rigge med avancerede specifikationer.

Der er indgået kontrakter for alle nybygninger i markedet med planlagt levering i 2013, og de 10 rigge med planlagt levering i 2014, der endnu ikke er på kontrakt, forventes også at finde beskæftigelse i markedet.

Maersk Drilling opnåede i tredje kvartal en femårig kontrakt for en nybygget ultra-harsh jack-up rig til levering medio 2016. Kontrakten omfatter optioner om forlængelser på op til en samlet kontraktlængde på 10 år. Den anslåede værdi af den femårige kontrakt er 812 millioner dollar.

Derudover blev kontrakten for harsh environment jack-up riggen Maersk Resilient forlænget med to år til opgaver i Storbritannien. Riggen er nu på fast kontrakt indtil medio 2016, og værdien af den toårige kontraktforlængelse er cirka 170 millioner dollar.

Endelig blev ultra-harsh jack-up riggen Mærsk Giant tildelt en etårig kontrakt i Norge med optioner om forlængelse af kontrakten på op til i alt tre år. Værdien af den faste etårige kontrakt er 137 millioner dollar.

Ved udgangen af tredje kvartal var Maersk Drillings kontraktsdækning 100 procent for resten af 2013, 90 procent for 2014, 61 procent for 2015 og 45 procent for 2016. Den samlede ordrebeholdning for Maersk Drilling ved udgangen af tredje kvartal 2013 udgør 7,7 milliarder dollar mod 7,2 milliarder på samme tidspunkt i 2012.

Maersk Drilling udvider fortsat forretningen inden for ultra-harsh segmentet og har i kvartalet bestilt yderligere en ultra-harsh jack-up rig. De samlede projektomkostninger for den nybyggede rig er 650 millioner dollar.

Med den seneste bestilling omfatter Maersk Drillings nybygningsprogram otte rigge under konstruktion og udgør en samlet investering på cirka 5,3 milliarder dollar. Ordrebogen omfatter fire ultra-harsh jack-up rigge med levering i 2014-2016. Herudover omfatter ordrebogen fire boreskibe til ultra dybtvand til levering i 2014.

Af de otte rigge under konstruktion er der indgået kontrakter med lang løbetid for alle fire jack-up rigge og de første to boreskibe. Maersk Drilling forhandler med olieselskaber om beskæftigelse for de resterende to boreskibe.

Nybygningsprogrammet er inden for budget, men leveringen af de første rigge vil blive udskudt som følge af dels forsinkelser i leveringen af udstyr og tjenesteydelser fra underleverandører og dels som resultat af et enkeltstående udstyrsrelateret uheld på det første boreskib.

I overensstemmelse med strategien undersøger Maersk Drilling mulighederne for at sælge forretningsaktiviteterne i Venezuela. Maersk Drilling ejer og driver for nuværende 10 borepramme på Lake Maracaibo.

Alle Maersk Drillings 16 jack-up rigge og flydende rigge, de 10 borepramme i Venezuela samt den af Maersk Drilling drevne semi-submersible rig var på kontrakt i tredje kvartal 2013.

Maersk Drillings operationelle driftstid i tredje kvartal var i gennemsnit 98 procent (94 procent i 2012). For midt- og dybtvandsrigge var den operationelle driftstid i gennemsnit 97 procent (88 procent i 2012), %), og for jack-up rigge var den i gennemsnit 98 procent mod 97 procent i 2012.

Kilde: A.P. Møller- Mærsk

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.12.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland skruer ned for udbud af havvind

03.12.2025Høj Nordic Marine Contractor A/S

Sponseret

Erosionssikring ved Alssundbroen

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler tager levering af sit tiende skib

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted har fyret 191 medarbejdere

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Energistyrelsen åbner udbud på tre nye havvindmølleparker

14.11.2025Iron Pump A/S

Sponseret

The delivery of critical cooling water pumps to Karpowership marks a major milestone for IRON Pump in Turkey

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Alle møllefundamenter i Thor er installeret

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler indgår nye milliardkontrakter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course