Maersk Drilling tjente 837 millioner kr.
Maersk Drilling kom ud af årets tredje kvartal med et overskud på 148 millioner dollar, svarende til 837 millioner kroner, mod et overskud på 84 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 400 millioner dollar i perioden i 2012 til nu 507 millioner dollar.
Maersk Drilling kom ud af de første ni måneder med et overskud på 444 millioner dollar mod et overskud på 305 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 1,2 milliarder dollar i perioden i 2012 til nu 1,5 milliarder dollar.
Olieprisen var i gennemsnit 110 dollar pr. tønde i tredje kvartal 2013 og understøttede dermed fortsat olieselskabernes efterforsknings- og udbygningsaktiviteter.
Det norske jack-up marked er fortsat karakteriseret ved fuld kapacitetsudnyttelse og med de fleste jack-up rigge på langsigtede kontrakter, hvilket på kort sigt reducerer tilgængeligheden af jack-up rigge på markedet.
Markedet for internationale premium jack-up rigge nyder fortsat godt af, at olieselskaberne foretrækker nyere rigge på grund af højere sikkerhed og effektivitet.
Ultradybtvandsmarkedet havde fuld kapacitetsudnyttelse i tredje kvartal 2013 på grund af en fortsat stor efterspørgsel efter moderne flydende rigge med avancerede specifikationer.
Der er indgået kontrakter for alle nybygninger i markedet med planlagt levering i 2013, og de 10 rigge med planlagt levering i 2014, der endnu ikke er på kontrakt, forventes også at finde beskæftigelse i markedet.
Maersk Drilling opnåede i tredje kvartal en femårig kontrakt for en nybygget ultra-harsh jack-up rig til levering medio 2016. Kontrakten omfatter optioner om forlængelser på op til en samlet kontraktlængde på 10 år. Den anslåede værdi af den femårige kontrakt er 812 millioner dollar.
Derudover blev kontrakten for harsh environment jack-up riggen Maersk Resilient forlænget med to år til opgaver i Storbritannien. Riggen er nu på fast kontrakt indtil medio 2016, og værdien af den toårige kontraktforlængelse er cirka 170 millioner dollar.
Endelig blev ultra-harsh jack-up riggen Mærsk Giant tildelt en etårig kontrakt i Norge med optioner om forlængelse af kontrakten på op til i alt tre år. Værdien af den faste etårige kontrakt er 137 millioner dollar.
Ved udgangen af tredje kvartal var Maersk Drillings kontraktsdækning 100 procent for resten af 2013, 90 procent for 2014, 61 procent for 2015 og 45 procent for 2016. Den samlede ordrebeholdning for Maersk Drilling ved udgangen af tredje kvartal 2013 udgør 7,7 milliarder dollar mod 7,2 milliarder på samme tidspunkt i 2012.
Maersk Drilling udvider fortsat forretningen inden for ultra-harsh segmentet og har i kvartalet bestilt yderligere en ultra-harsh jack-up rig. De samlede projektomkostninger for den nybyggede rig er 650 millioner dollar.
Med den seneste bestilling omfatter Maersk Drillings nybygningsprogram otte rigge under konstruktion og udgør en samlet investering på cirka 5,3 milliarder dollar. Ordrebogen omfatter fire ultra-harsh jack-up rigge med levering i 2014-2016. Herudover omfatter ordrebogen fire boreskibe til ultra dybtvand til levering i 2014.
Af de otte rigge under konstruktion er der indgået kontrakter med lang løbetid for alle fire jack-up rigge og de første to boreskibe. Maersk Drilling forhandler med olieselskaber om beskæftigelse for de resterende to boreskibe.
Nybygningsprogrammet er inden for budget, men leveringen af de første rigge vil blive udskudt som følge af dels forsinkelser i leveringen af udstyr og tjenesteydelser fra underleverandører og dels som resultat af et enkeltstående udstyrsrelateret uheld på det første boreskib.
I overensstemmelse med strategien undersøger Maersk Drilling mulighederne for at sælge forretningsaktiviteterne i Venezuela. Maersk Drilling ejer og driver for nuværende 10 borepramme på Lake Maracaibo.
Alle Maersk Drillings 16 jack-up rigge og flydende rigge, de 10 borepramme i Venezuela samt den af Maersk Drilling drevne semi-submersible rig var på kontrakt i tredje kvartal 2013.
Maersk Drillings operationelle driftstid i tredje kvartal var i gennemsnit 98 procent (94 procent i 2012). For midt- og dybtvandsrigge var den operationelle driftstid i gennemsnit 97 procent (88 procent i 2012), %), og for jack-up rigge var den i gennemsnit 98 procent mod 97 procent i 2012.
Kilde: A.P. Møller- Mærsk