Maersk Drilling tjente 837 millioner kr.

Maersk Drilling kom ud af årets tredje kvartal med et overskud på 148 millioner dollar, svarende til 837 millioner kroner, mod et overskud på 84 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 400 millioner dollar i perioden i 2012 til nu 507 millioner dollar.

Maersk Drilling kom ud af de første ni måneder med et overskud på 444 millioner dollar mod et overskud på 305 millioner dollar i samme periode i 2012. Omsætningen steg fra 1,2 milliarder dollar i perioden i 2012 til nu 1,5 milliarder dollar.

Olieprisen var i gennemsnit 110 dollar pr. tønde i tredje kvartal 2013 og understøttede dermed fortsat olieselskabernes efterforsknings- og udbygningsaktiviteter.

Det norske jack-up marked er fortsat karakteriseret ved fuld kapacitetsudnyttelse og med de fleste jack-up rigge på langsigtede kontrakter, hvilket på kort sigt reducerer tilgængeligheden af jack-up rigge på markedet.

Markedet for internationale premium jack-up rigge nyder fortsat godt af, at olieselskaberne foretrækker nyere rigge på grund af højere sikkerhed og effektivitet.

Ultradybtvandsmarkedet havde fuld kapacitetsudnyttelse i tredje kvartal 2013 på grund af en fortsat stor efterspørgsel efter moderne flydende rigge med avancerede specifikationer.

Der er indgået kontrakter for alle nybygninger i markedet med planlagt levering i 2013, og de 10 rigge med planlagt levering i 2014, der endnu ikke er på kontrakt, forventes også at finde beskæftigelse i markedet.

Maersk Drilling opnåede i tredje kvartal en femårig kontrakt for en nybygget ultra-harsh jack-up rig til levering medio 2016. Kontrakten omfatter optioner om forlængelser på op til en samlet kontraktlængde på 10 år. Den anslåede værdi af den femårige kontrakt er 812 millioner dollar.

Derudover blev kontrakten for harsh environment jack-up riggen Maersk Resilient forlænget med to år til opgaver i Storbritannien. Riggen er nu på fast kontrakt indtil medio 2016, og værdien af den toårige kontraktforlængelse er cirka 170 millioner dollar.

Endelig blev ultra-harsh jack-up riggen Mærsk Giant tildelt en etårig kontrakt i Norge med optioner om forlængelse af kontrakten på op til i alt tre år. Værdien af den faste etårige kontrakt er 137 millioner dollar.

Ved udgangen af tredje kvartal var Maersk Drillings kontraktsdækning 100 procent for resten af 2013, 90 procent for 2014, 61 procent for 2015 og 45 procent for 2016. Den samlede ordrebeholdning for Maersk Drilling ved udgangen af tredje kvartal 2013 udgør 7,7 milliarder dollar mod 7,2 milliarder på samme tidspunkt i 2012.

Maersk Drilling udvider fortsat forretningen inden for ultra-harsh segmentet og har i kvartalet bestilt yderligere en ultra-harsh jack-up rig. De samlede projektomkostninger for den nybyggede rig er 650 millioner dollar.

Med den seneste bestilling omfatter Maersk Drillings nybygningsprogram otte rigge under konstruktion og udgør en samlet investering på cirka 5,3 milliarder dollar. Ordrebogen omfatter fire ultra-harsh jack-up rigge med levering i 2014-2016. Herudover omfatter ordrebogen fire boreskibe til ultra dybtvand til levering i 2014.

Af de otte rigge under konstruktion er der indgået kontrakter med lang løbetid for alle fire jack-up rigge og de første to boreskibe. Maersk Drilling forhandler med olieselskaber om beskæftigelse for de resterende to boreskibe.

Nybygningsprogrammet er inden for budget, men leveringen af de første rigge vil blive udskudt som følge af dels forsinkelser i leveringen af udstyr og tjenesteydelser fra underleverandører og dels som resultat af et enkeltstående udstyrsrelateret uheld på det første boreskib.

I overensstemmelse med strategien undersøger Maersk Drilling mulighederne for at sælge forretningsaktiviteterne i Venezuela. Maersk Drilling ejer og driver for nuværende 10 borepramme på Lake Maracaibo.

Alle Maersk Drillings 16 jack-up rigge og flydende rigge, de 10 borepramme i Venezuela samt den af Maersk Drilling drevne semi-submersible rig var på kontrakt i tredje kvartal 2013.

Maersk Drillings operationelle driftstid i tredje kvartal var i gennemsnit 98 procent (94 procent i 2012). For midt- og dybtvandsrigge var den operationelle driftstid i gennemsnit 97 procent (88 procent i 2012), %), og for jack-up rigge var den i gennemsnit 98 procent mod 97 procent i 2012.

Kilde: A.P. Møller- Mærsk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Partier kræver handling i forhold til stillestående havvindmøller

07.10.2025Maritimedanmark.dk

Tyra II fejret ved officiel indvielse

26.09.2025Maritimedanmark.dk

Nu er alle monopæle på Thor installeret

25.09.2025Maritimedanmark.dk

Semco Maritime indgår tysk rammeaftale

25.09.2025Maritimedanmark.dk

Arbejdet på Revolution Wind genoptaget

23.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted vinder vigtig sag ved amerikansk domstol

20.09.2025Maritimedanmark.dk

Russiske jagerfly stadig mere aggressive

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted nedjusterer sine forventninger

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart har en ledig stilling som kaptajn (chef-skipper) til besættelse snarest

Grenaa-Anholt Færgefart varetager transport af passagerer samt gods til og fra Kattegat øen Anholt. Færgen er derfor en vigtig livline til fastlandet for beboere samt de mange gæster som hvert år besøger Anholt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Projektleder til Havne- og færgeprojekter

Vil du være med til at forme fremtidens havne og færgeinfrastruktur på Lolland? Vil du skabe rammerne for vækst, grøn omstilling og øget tilgængelighed? Så er det dig vi søger!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

26.10.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Advanced

3-dages kursus til officerer, som allerede er i besiddelse af et bevis for grundlæggende tjeneste i skibe omfattet af polarkoden (basic training).

Dato

29.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Ship Security Officer (SSO)

Kurset henvender sig til søfarende, som er udpeget til sikringsofficer (SSO) om bord i skibe.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.11.2025

Sted

Digital course