Maersk Drilling fik overskud på 2,1 mia.kr.

Maersk Drilling fik i 2012 et overskud på 2,1milliarder kroner, mod et overskud på 2,6 milliarder kroner i 2011. Omsætningen steg i 2012 til 10,9 milliarder kroner fra 10,1 milliarder i 2011. Det samlede resultat for 2012 var dog negativt påvirket af opstartsproblemer på to borerigge.

Overskuddet for 2012 var på 2,1 milliarder kroner. Det var negativt påvirket af mere end 723 millioner som følge af forsinket start på nye kontrakter for to rigge på grund af opstartsproblemer, men positivt påvirket af tilbageførsel af nedskrivninger på 139 millioner kroner.

Med en høj kontraktsdækning og en ordrebog på syv rigge til levering i 2013-2015 er Maersk Drilling godt på vej til at opfylde sin strategiske målsætning om at levere et overskud på 1,0 milliard dollars senest i 2018.

Olieprisen var i 2012 fortsat gunstig for olieselskabernes fortsatte forøgelse af investeringerne i efterforskning og udvikling.

Det norske marked for jack-up rigge var fortsat solidt med fuld kapacitetsudnyttelse hele året. Markedet forventes at være stærkt i de kommende år, og der er for nuværende ikke ledige jack-up rigge før i andet kvartal 2014. Olie- og gasselskaberne viser derfor allerede nu interesse for at købe rigkapacitet ud over 2014.

Markedet for internationale premium jack-up rigge (uden for Norge) har en betydeligt højere kapacitetsudnyttelse og højere dagsrater end for ældre jack-up rigge, hvilket skyldes bedre sikkerhed og effektivitet for operatørerne.

Markedet for rigge til ultradybt var kendetegnet ved fuld kapacitetsudnyttelse i 2012, og rateniveauet var det samme som før krisen på omkring 3,5 million kroner pr. dag med enkelte forskelle fra region til region og land til land, der skyldes forskelle i driftsomkostningsniveau og skatter.

På trods af ordrebogen for nybygninger forventes markedet for rigge til ultradybt vand fortsat at være stærkt, og antallet af rigge, der er tilgængelige i 2013, er begrænset. Operatører sikrer sig derfor allerede nu rigkapacitet til ultradybt vand til start i 2014.

Den stigende efterspørgsel kommer primært fra hovedvækstområderne Vestafrika og Den Mexicanske Golf i USA, hvorimod der er usikkerhed om efterspørgslen i Brasilien. Nylige fund i andre nye dybtvandsområder, som eksempelvis Østafrika, vil også bidrage til den fremtidige vækst.

Med undtagelse af en enkelt jack-up rig var alle MaerskDrillings 16 jack-up rigge og flydende rigge, de ti borepramme i Venezuela og den af Maersk Drilling drevne semi-submersible-rig (ejet af tredjepart) på kontrakt i hele 2012.

Maersk Drillings operationelle oppetid

var i gennemsnit 92,1% i 2012 (95,6%). For de flydende rigge var den operationelle oppetid i gennemsnit 85,1% (92,4%), og for jack-up rigge var den i gennemsnit 95,3% (97,0%). Den operationelle oppetid var negativt påvirket af opstartsvanskeligheder for en jack-up rig og en flydende rig.

Der var seks ophold på værft for planlagt eftersyn og opgradering i 2012. Værftopholdene blev afsluttet til tiden og uden budgetoverskridelser.

Ved udgangen af 2012 var Maersk Drillings kontraktsdækning 98% for 2013, 76% for 2014, 51% for 2015 og41% for 2016. Den samlede omsætning på den fremtidige kontraktsdækning for Maersk Drilling var ved udgangen af 2012 cirka 40 milliarder kroner mod 28 milliarder i 2011.

Maersk Drilling ejer og driver i dag seks ultra harsh jackup rigge i Norge, tre ultra dybtvands semi-submersible rigge i Den Mexicanske Golf i USA, Angola og Egypten, og seks internationale premium jack-up rigge i Sydøstasien, Vestafrika og Nordsøen.

Endvidere ejer og driver Maersk Drilling en midwater semi-submersible rig i Det KaspiskeHav og opererer en semi-submersible rig på vegne af dens kinesiske ejere.

Maersk Drilling ejer og driver ti borepramme i Venezuela, som i 2012 genererede en omsætning på 1,1 milliard kroner mod cirka 1 milliard i 2011.

Maersk Drilling deltager i 50/50% joint venturet Egyptian Drilling Company, som ejer og driver 64 landrigge og fire jack-up rigge. Joint venturet genererede i 2012 en samlet omsætning på 2,50milliarder kroner, lidt mindre end i 2011.

Maersk Drilling har i dag syv rigge under konstruktion. Ordrebogen omfatter tre ultra harsh jack-up rigge, hvoraf de første to leveres i 2014 og den tredje i 2015. Derudover indeholder ordrebogen fire ultra

dybtvands boreskibe, hvoraf det ene skal leveres i slutningen af 2013 og de øvrige i 2014.

Der er allerede indgået kontrakt på fem ud af de syv nybyggede rigge, der giver en kontraktbeholdning på i alt 17 rigår med en forventet omsætning på 16,8 milliarder kroner.

Flåden bestod i 2012 af: 12 Jack-up rigge, 4 semi-submersible rigge og 10 borepramme i alt 26 enheder. Præcis samme antal som i 2011. Nybygningsprogrammet omfatter syv enheder, tre jack-

up rigge og fire boreskibe.

Fokusområderne for vækst er Norge, hvor Maersk Drilling skal løfte den markedsledende position på markedet for ultra harsh jack-up rigge, og dybtvandsområderne i Den Mexicanske Golf i USA og Vestafrika, hvor Maersk Drillings mål er at opbygge en stærk position.

Med fuld kontraktsdækning for 2013 har Maersk Drilling en høj grad af gennemsigtighed på indtjeningen. De væsentligste risici knytter sig til driftsresultaterne, prisinflation og levering af nybygninger, samt overholdelse af tidsfrister og budget for værftsophold for eksisterende rigge.

Som følge af den betydelige vækst og de mange nye rigge, der tages i drift i 2013-2015, forventer Maersk Drilling yderligere omkostninger i forbindelse med uddannelse og opstart, som vil påvirke resultaterne i 2013, 2014 og 2015 negativt.

Kilde: A.P. Møller Mærsk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Kina satser hårdt på vindenergi

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Partier kræver handling i forhold til stillestående havvindmøller

07.10.2025Maritimedanmark.dk

Tyra II fejret ved officiel indvielse

26.09.2025Maritimedanmark.dk

Nu er alle monopæle på Thor installeret

25.09.2025Maritimedanmark.dk

Semco Maritime indgår tysk rammeaftale

25.09.2025Maritimedanmark.dk

Arbejdet på Revolution Wind genoptaget

23.09.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted vinder vigtig sag ved amerikansk domstol

20.09.2025Maritimedanmark.dk

Russiske jagerfly stadig mere aggressive

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course