Maersk-chef: Vi har et godt stykke vej igen

All The Way - sådan lyder et Maersk slogan. Danmarks største selskab er godt på vej med sin strategi om at blive en verdensledende integreret transport og logistik virksomhed, der vil servicere sine kunder hele vejen fra producenten til slutkunden. Men der er fortsat langt igen, siger Ditlev Blicher, der er medlem af topledelsen og har ansvaret for aktiviteterne i Asian Pacific.

Ditlev Blicher, Chef for Maersk i Asian-Pacific og medlem af topledelsen.. Foto: Maersk

Maersk har for nylig indrettet sig i nye lokaler i Singapore. På en af glasvæggene fortælles historien om A.P. Møller - Maersk´ aktiviter i den lille østat. 

Maersk plottede første gang Singapore ind som en destination i 1929. Siden er aktiviteterne blevet udvidet år for år, hvilket har gjort Maersk til en af de absolut største spillere indenfor shipping i Singapore.

Maersk-strategien om at blive en verdensledende integreret transport og logistik virksomhed har blot øget tilstedeværelsen i Singapore med købet i 2021 af Asiens førende logistikvirksomhed, LF Logistics, der i april blev rebrandet til Maersk.

Mens Maersk bestyrelsen og top-management har holdt snuden i sporet med hensyn til at eksekvere på strategien fra 2016, har omverdenen måske ikke altid helt forstået rejsen. Flere aktieanalytikere har i hvertfaldt ofte stillet kritiske spørgsmål til strategien.

Købet af LF Logistics var et væsentligt skridt på vejen for Maersk, der vil gøre op med den måde, de globale forsyningskæder har fungeret på, fortæller Ditlev Blicher til Maritime Danmark.

“Vi har set, hvordan forsyningskæderne begynder at fejle - ikke mindst i forbindelse med Covid. Der har manglet løsninger til at håndtere den stigende volatilitet på området, hvad enten volatiliteten er drevet af teknologisk udvikling eller geopolitiske forandringer.

Vi har set, at hvert led i forsyningskæderne er blevet optimeret i forhold til omkostninger, men ikke i forhold til værdi.

Vi tror, at dette miljø med øget volatilitet er kommet for at blive - og formentlig vil accelerere yderligere. Derfor mener vi ikke, at den måde forsyningskæderne drives på i dag er egnet til formålet. Ikke mindst omkring løftet om digitalisering. 

I en normal forsyningskæde er der i dag typisk tusindvis af forskellige spillere, der bidrager. Og de er ikke rigtig forbundne på nogen meningsfuld måde. Og spillerne er så at sige ikke enige om et fælles sprog eller en bestemt platform. Og det hæmmer muligheden for virkelig at gennemføre løftet om digitalisering.

“Vi mener, vi kan løse det ved at integrere de fysiske flow af forsyningskæden med det digitale flow. Ved at integrere og forenkle vores produkter til vores kunder kan vi bidrage til at gøre det mere enkelt for dem at nå slutkunderne,” forklarer Ditlev Blicher og fortsætter:

Kilde Maersk.. Foto: Maersk

Det bedste eksempel jeg kan give på, hvad det er, vi arbejder hen i mod, er en integrator som f.eks FedEx.

“Du går til FedEx med et dokument, der skal sendes fra Singapore til Buenos Aires. Du kan vælge mellem forskellige produkter og snupper en 3-dages levering. Du afleverer dokumentet, og så ved ud, at i langt langt de fleste tilfælde bliver dokumentet leveret inden for tre dage. 

Men du aner ikke hvilken rute, dokumentet kommer ud på. Om det kommer forbi Memphis eller Liege. Måske er der en snestorm et eller andet sted på ruten. Alt kan ske. Men det netværk tilpasser sig for alligevel at levere det produkt, du købte.

Som kunde ved du, hvad du har købt og du kan stole på, at dokumentet bliver leveret, og der er ingen overraskelser på omkostningssiden.”

“Det er sådan en integrator vi er i gang med at bygge - men for alle typer af produkter, der kan puttes i en container”.

Opgaven er selvsagt enorm. 

Så hvor langt er Maersk på rejsen?

“Det er et rigtig godt spørgsmål, som det er svært at sætte et tal på. Men jeg vil gætte på, at vi er 40 pct. af vejen. Vi er stadig i en opbygningsfase, men fra vi startede - hvor det hele blot var en idé - har vi i de sidste to år virkelig accelereret udviklingen.

Vi oplever at kunder kommer til os og siger, at den gamle måde, forsyningskæderne virker på, ikke duer mere. De skal gentænkes. Mange forretninger, der ikke rigtig var kommet i gang med e-handel, er gået ned under covid, fordi forsyningskæderne faldt fra hinanden og varerne udeblev.

Jeg tror, at vi i løbet af de næste par år vil blive en betydelig differentiator i markedet, selv om vi fortsat vil have et stykke vej at gå,” siger Ditlev Blicher.

Men målet ligger fast. Maersk vil fortsat “All The Way”.

Læs også Tema-historien om World Gateway - den store lagerfacilitet i Singapore, som Maersk blev ejer af ved købet af LF Logistics - der bl.a. er midtpunkt for distribution vin og spiritus fra førende huse til lande i Asien.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dansk shipping i Singapore

Singapore er det vigtigste shippingcenter i verden. Vil man gøre sig gældende i shipping, er det vigtigt at være til stede i Singapore. Derfor er rigtig mange maritime danske virksomheder repræsenteret i Singapore, via egne kontorer eller dattervirksomheder. Maritime Danmark har besøgt Singapore, og sætter i dette TEMA spot på et par af de danske virksomheder, og giver samtidig et overblik over den samlede danske tilstedeværelse.

Relateret indhold

27.06.2025Maritimedanmark.dk

Ny Head of Global Supply for Bunker Holding Group

24.06.2025Maritimedanmark.dk

Bunker Holding overskud på 46 mio. dollar

23.06.2025Maritimedanmark.dk

SDK Freja overskud på 170 mio. kr.

23.06.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water samler kræfterne i Aarhus

20.06.2025Maritimedanmark.dk

DSV-topchef om kritik: Jeg er meget direkte i min kommunikation

18.06.2025Maritimedanmark.dk

Danmarks Skibskredit udnævner ny CEO

18.06.2025Maritimedanmark.dk

DSV-topchef angribes for brutal ledelsesstil

16.06.2025West-Marine A/S

Sponseret

Populære pumper igen på lager hos West-Marine

Jobmarked

Se alle

Ærøfærgerne

Transportdirektør - Ærø Kommune

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

10.08.2025

Skoleskibet Danmark

Maskinchef til Skoleskibet DANMARK

Vil du være med til at uddanne fremtidens søfolk og sikre teknikken ombord på Skoleskibet DANMARK? MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger maskinmester til en fast stilling med udmønstringer på 1:1 ordning og periodevis arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Chief Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen

Småøernes færgeselskaber søger for Slagelse Kommune, en fast skipper/styrmandsafløser til Agersø-Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

30.07.2025

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

13.07.2025

Fiskeristyrelsen

Maskinmester til Landbrugs- og Fiskeristyrelsens kontrolskib Nordsøen

Har du lyst til at indgå i et mindre team, der medvirker til at udføre fiskerikontrol til søs ved at varetage vedligehold og service i maskinrummet? Så søger Landbrugs- og Fiskeristyrelsen en maskinmester til fiskerikontrolskibet Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

19.07.2025

Maritimedanmark.dk

Salgstalent søges til salg af b2b-medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye kollega hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal