Mærsk-center: Der skal meget mere til
Den maritime industri må tage øjeblikkelige og kollektive skridt i et hidtil uset omfang for at bringe dekarboniseringen industrien tættere på 1,5 grader målet i Paris-aftalen. Det fastslår Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i en ny rapport “ Maritime Decarbonization Strategy”.
Den globale skibsfart skal i 2030 have skåret halvdelen af sit forbrug af forssile brændstoffer væk, hvis industrien skal sig Paris-målet om at begrænse temperaturstigningen til 1,5 pct. I dag bruger international og indenlandsk skibsfart, hvad der svarer til 300 mio. tons fossile brændstoffer.
Rapporten påpeger, at nylige tiltag på tværs af den maritime industri viser, at sektoren allerede har den vigtige komponent i dekarboniseringsstrategien - nemlig en villighed til at agere.
Men, hedder det videre, de nuværende tiltag er ikke nok og industrien må tage endnu mere drastiske tiltag for at tøjle de voksende udledninger.
“Det vil kræve overvindelse af tekniske, kommercielle og regulatoriske barrierer samt nye niveauer af samarbejde. Det er en kæmpe og kompleks udfordring, men det er ikke umuligt, hvis det maritime øko-system samles og handler,” hedder det i rapporten.
“Vi kender udfordringerne, forhindringerne, usikkerhederne og frygten. For nogle synes de at være store, måske endda overvældende, men den eneste vej frem er at møde udfordringerne direkte,” siger Bo Cerup Simonsen, CEO for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.
Han mener, det er muligt og peger på det hurtigt voksende engagement og reelle klimaindsats fra regeringer, virksomheder og enkeltpersoner over hele kloden og nævner bl.a. EU´s inkludering af skibsfarten under ETS- og brændstofstandarder og rederiers, afskiberes og energiselskabers demonstration af klimalederskab.
“På trods af de progressive initiativer, skal der dog meget mere til,” fastslår han.
“Når vi sammenligner omfanget af indsatser og planlagte tiltag på tværs af sektoren op mod den nødvendige tidslinje for transformationen, er det tydeligt, at vi stadig ikke gør nok for at holde os på det anbefalede spor,” siger Bo Cerup Simonsen og opfordrer til, at flere lande og virksomheder vil formulere en dekarboniseringsstrategi og lægge planer for at nå dem.
“Den maritime dekarboniseringsstrategi er vores årlige situationsvurdering med et katalog over muligheder for at handle. Vi håber, det vil inspirere og støtte shippping-samfundet til at drive denne omstilling hurtigere fremad,” siger direktøren.
Du kan downloade hele rapporten HER.
Kilde: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.