Mærsk-center: Der skal meget mere til

Den maritime industri må tage øjeblikkelige og kollektive skridt i et hidtil uset omfang for at bringe dekarboniseringen industrien tættere på 1,5 grader målet i Paris-aftalen. Det fastslår Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i en ny rapport “ Maritime Decarbonization Strategy”.

Bo Cerup-Simonsen, CEO for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping..

Den globale skibsfart skal i 2030 have skåret halvdelen af sit forbrug af forssile brændstoffer væk, hvis industrien skal sig Paris-målet om at begrænse temperaturstigningen til 1,5 pct. I dag bruger international og indenlandsk skibsfart, hvad der svarer til 300 mio. tons fossile brændstoffer.

Rapporten påpeger, at nylige tiltag på tværs af den maritime industri viser, at sektoren allerede har den vigtige komponent i dekarboniseringsstrategien - nemlig en villighed til at agere.

Men, hedder det videre, de nuværende tiltag er ikke nok og industrien må tage endnu mere drastiske tiltag for at tøjle de voksende udledninger.

“Det vil kræve overvindelse af tekniske, kommercielle og regulatoriske barrierer samt nye niveauer af samarbejde. Det er en kæmpe og kompleks udfordring, men det er ikke umuligt, hvis det maritime øko-system samles og handler,” hedder det i rapporten.

“Vi kender udfordringerne, forhindringerne, usikkerhederne og frygten. For nogle synes de at være store, måske endda overvældende, men den eneste vej frem er at møde udfordringerne direkte,” siger Bo Cerup Simonsen, CEO for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Han mener, det er muligt og peger på det hurtigt voksende engagement og reelle klimaindsats fra regeringer, virksomheder og enkeltpersoner over hele kloden og nævner bl.a. EU´s inkludering af skibsfarten under ETS- og brændstofstandarder og rederiers, afskiberes og energiselskabers demonstration af klimalederskab.

“På trods af de progressive initiativer, skal der dog meget mere til,” fastslår han.

“Når vi sammenligner omfanget af indsatser og planlagte tiltag på tværs af sektoren op mod den nødvendige tidslinje for transformationen, er det tydeligt, at vi stadig ikke gør nok for at holde os på det anbefalede spor,” siger Bo Cerup Simonsen og opfordrer til, at flere lande og virksomheder vil formulere en dekarboniseringsstrategi og lægge planer for at nå dem.

“Den maritime dekarboniseringsstrategi er vores årlige situationsvurdering med et katalog over muligheder for at handle. Vi håber, det vil inspirere og støtte shippping-samfundet til at drive denne omstilling hurtigere fremad,” siger direktøren.

Du kan downloade hele rapporten HER.

Kilde: Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet tilbage på Øresund

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer videre sejlads efter passage af Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course