Maersk Cadiz besætning i god behold

Alle 21 besætningsmedlemmer om bord på containerskibet Maersk Cadiz meldes at være i god behold, efter at nigerianske flådestyrker er nået frem til containerskibet, der befinder sig i Guineabugten godt 120 sømil sydvest for Bonny Island.

Arkivfoto.

I en mail til Maritime Danmark skriver Signe Wagner, Head of Media Relations i Maersk:

”Alle 21 besætningsmedlemmer er i god behold og skibet sikret”.

“A.P. Møller - Mærsks største bekymring er besætningernes sundhed, sikkerhed og velbefindende. Vi er bekymrede over den stigende trussel fra bevæbnede angreb på handelsskibe i farvandet. Vi var meget heldige denne gang, og hele besætningen om bord på Maersk Cadiz er i god behold. Men truslen har nået et niveau, hvor de lokale regeringer og det internationale samfund må gribe til handling, for at stoppe den uacceptable situation”, siger

Palle Laursen’, Chief Technical Officer, A.P. Moller - Maersk.

Forsvarsminister Trine Bramsen bekræfter i en kommentar på Twitter, at den danske regering arbejder ihærdigt på at finde en international løsning på problemet.

”Angreb på Mærsk Cadiz understreger alvoren i Guineabugten. Derfor grund til at fortsætte dansk initiativ med at søge opbakning hos allierede til fælles maritim indsats i området. Den maritime sikkerhed er vigtig at kæmpe for”, skriver forsvarsminister Trine Bramsen.

Containerskibet blev lørdag morgen angrebet af et ukendt antal pirater. Det lykkedes piraterne at trænge om bord på containerskibet, der sejler under Singapore flag.

Antallet af piratangreb i Guineabugten har været stærkt stigende i år, og mønstret har typisk været, at piraterne forsøger at tage søfolk som gidsler, når det lykkes dem at trænge om bord.

Den 7. november angreb pirater det danske tankskib Torm Alexandra i Guineabugten. Her lykkedes det også piraterne at trænge om bord på skibet, men besætningen havde inden da søgt sikkerhed i skibets citadel - der er et særligt sikret rum, som pirater har meget vanskeligt ved at trænge ind i.

Ingen besætningsmedlemmer blev taget som gidsler, og italienske marinesoldater kunne efterfølgende befri skibet og besætningen.

Om det tilsvarende lykkedes besætningen på Maersk Cadiz at søge sikkerhed i skibets citadel, vides endnu ikke, men det forhold at alle 21 besætningsmedlemmer meldes i god behold, tyder på det.

Guineabugten betragtes som det farligste farvand at besejle for den internationale skibstrafik.

”90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i Guineabugten, og derfor er det klart det geografiske område, der bekymrer os mest", sagde Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i sidste måned.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Ingen færge mellem Kalundborg og Samsø

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark