Maersk ændrer regler om farligt gods
Maersk Line har stoppet med lastning af farligt gods i områder tæt på beboelseskvarterer og maskinrum på sine containerskibe, indtil undersøgelsen, der skal fastslå årsagen til branden på Maersk Honam er færdig.
”Indtil undersøgelsen er afsluttet, og årsagen til branden er kendt, har vi besluttet at træffe forebyggende foranstaltninger ved at begrænse stuvningen af DG, dangerous Goods, i umiddelbar nærhed af boligenheder og maskinrum”, skriver Maersk i en meddelelse til TradeWinds.
Maersk insisterer på, at der ikke er noget bevis for, at branden på Maersk Honam ud for Indiens Lakshadweep-øgruppe skyldtes farligt gods og at alle containere blev lastet i overensstemmelse med de sikkerhedsforanstaltninger, der er beskrevet i International Maritime Dangerous Goods Code.
Ifølge Maersk er der ikke deklareret nogen last af calciumhypochlorit, en vare, der ofte er forbundet med containerskibsbrandepå det 15.262-TEU Maersk Honam.
Bare få dage før branden udsendte skibets forsikringsselskab, Standard Club, en advarsel om forebyggelse om farerne ved fejlagtigt angivne laster af calciumhypochlorit, hvilket tyder på, at fejldeklaration stadig er et væsentligt sikkerhedsspørgsmål for shippingindustrien.
Ifølge Maersk transporterer man kun calciumhypochlorit fra én afsender og kontrollerer regelmæssigt farligt gods. Rederiet undersøger lignende laster fra afskibere, som var lastet i det område, hvor Maersk Honam-branden startede for at afgøre, om indholdet af containerne svarede til angivelserne.
”For at få et fuldstændigt overblik over fragtsammensætningen i lastrummet, hvor branden brød ud, undersøger vi en begrænset mængde containere, der har samme afsender, speditør eller en varekombination, der matcher containerne i det specifikke lastrum. I alt forventer vi at gennemføre omkring 150 inspektioner. Vi har informeret vores kunder og anmodet om samarbejde om disse kortsigtede tiltag”, siger Maersk.
Kilde: TradeWinds