Mærsk ændrer organisation og fyrer 100
A.P. Møller - Mærsk opdeler nu sit hovedkontor i to enheder - et såkaldt Corporate Centre og servicefunktioner. Omorganiseringen betyder, at 100 ud af de nuværende 830 stillinger på Esplanaden i København nedlægges.
"Det er beklageligt, at vi må sige farvel til nogle af vores medarbejdere, men i en tid, hvor presset på vores forretningsenheder stiger, må arbejdet også i centrale funktioner effektiviseres for at styrke Gruppens konkurrenceevne", siger topchef Nils Smedegaard Andersen.
Corporate Centre vil fokusere på en række ledelsesopgaver på gruppeniveau inden for finans, regnskab, IT, kommunikation og HR.
Servicefunktionerne vil løse opgaver for både Corporate Centre og forretningsenhederne inden for områder som indkøb, IT-service, teknisk operation af skibe, køb og salg af olie samt rekruttering.
Fremover vil omkring 250 medarbejdere være beskæftiget i Corporate Centre og 480 i servicefunktionerne.
"Opdelingen giver os en klarere ansvarsfordeling. Samtidig bliver det operationelle ansvar i endnu større grad placeret, hvor det bør være - decentralt i forretningsenhederne. Dertil kommer, at den nye organisation er enklere og mindre omkostningstung", siger Nils Smedegaard Andersen.
Omorganiseringen betyder ændringer af en række aktiviteter og nogle vil ophøre. Samlet set indebærer det en reduktion af antallet af medarbejdere i Gruppens hovedkvarter, hvis 830 stillinger forventes at blive reduceret med ca. 100.
Ændringerne på Esplanaden er et led i strategien om at bringe beslutningsprocesserne i A.P. Møller-Mærsk tættere på kunderne. Det slår koncernchef Nils Smedegaard Andersen fast over for RB-Børsen
"Selvfølgelig spiller omkostningerne ind, for vi skal spare overalt i koncernen, men det er i meget høj grad et spørgsmål om at få decentraliseret beslutninger og sikre sig at rollefordelingen mellem hovedkontoret og forretningsenhederne er krystalklar", siger Nils Smedegaard Andersen til nyhedsbureauet.
Smedegaard understreger, at 100 afskedigelser ikke får voldsom økonomisk betydning i en virksomhed af A.P. Møller-Mærsks størrelse. Men enhver besparelse er vigtig, understreger han.
"Vi sparer over hele verden, og når forretningsenhederne skal være konkurrencedygtige, skal vi selvfølgelig også være det på hovedkontoret", siger Nils Smedegaard Andersen.
Der er endnu ikke sat navn eller titler på de ansatte, der skal forlade A. P. Møller-Mærsk. Men Nils Smedegaard Andersen lover, at de kommer til at gå med en pæn fratrædelsesgodtgørelse, der ligger på linje med, hvad der er blevet givet ved tidligere lejligheder, for eksempel i forbindelse med Streamline.
Kilde: A.P. Møller - Mærsk og epn.dk