Luftpude skal give Stena grønnere skibe
En 15 meter lang model af et Stena tankskib, der glider gennem vandet på en pude af luft, skal indsamle viden der skal indgå i konstruktionen af det kommende Stena tankskib, Stena Airmax.
Beregninger har vist, at teknikken kan reducere skibets bunkerforbrug med op til 30 procent. Om beregningerne så også holder i praksis, skal det nye forsøg, der gennemføres i et samarbejde mellem Stena og Chalmers tekniska högskola, nu vise.
Den nya prototype af Stenas "air-serie" er en modell i skala 1:12 af det kommende tankskib Stena Airmax, som i den rigtige udgave bliver 180 meter langt og 65.000 DWT stort.
Forskningsprojektet koster 50 millioner svenske kroner, hvoraf de 13 millioner kroner er gået til at bygge forsøgsskibet og udstyre det med måleapperater.
Teknikken bag projektet er udviklet i samarbejde med skibsafprøvningsinstitutet SSPA, og består, enkelt fortalt, at kompressorer der presser luft ned i en udskæring der løber langs det meste af
skroget. Udfordringen består så i, at fastholde puden af luft under skibet.
For at det kan lade sig gøre, er skibets bulb konstrueret fladere og bredere end normalt, kraftigt inspireret af studier af hajers anatomi.
"Ideen har været kendt allerede siden 1940-erne, men det er først nu, at der bliver gjort noget ved det", siger Hans Norén, administrerende direktør for Stenarederiet Concordia Maritime, til Ny Teknik.
Forsøgsmodellen skal nu sejle et halvt år i Gullmarsfjorden i Bohuslän.
"Vi håber at kunne afgive en ordre til værftsindustrien en gang næste år. Så der går ihvert tilfælde
2-3 år før det rigtge skib ligger klar", siger Hans Norén till Ny Teknik.
Kilde: Ny Teknik