Logistikvirksomheder har underskud
Det er ikke kun Damco, Mærsk-koncernens logistikvirksomhed, der må slås med underskud på bundlinjen. Også andre containerrederiers logistikdel har underskud, og det ser ud til, at rederiernes strategi med at koble containerforretningen sammen med logistikdelen er slået fejl, mener Alphaliner.
Damco har for tredje kvartal i træk haft underskud og forventer at ende året med underskud på bundlinjen. Yusen Logistics, som er logistikafdelingen i NYK Line, havde ligeledes underskud på bundlinjen i første kvartal i regnskabsåret 2014, der startede 1. april.
Derudover har flere andre containerrederier helt opgivet at drive logistikvirksomhed og har derfor solgt deres logistikafdelinger fra. Det gælder for eksempel China Cosco, der sidste år solgte sin andel af Cosco Logistics tilbage til Cosco Group, og Hanjin Shipping, der i marts skaffede sig af med Hanjin Logistics.
Da Mærsk i 2009 fusionerede Maersk Logistics med Damco, droppede man navnet Maersk Logistics til fordel for Damco, da det at servicere andre rederier krævede et mere neutralt, ikke-Mærsk navn, skriver Alphaliner i sin analyse. Alligevel er det ikke lykkedes for Mærsk at vende udviklingen i Damco på trods af et globalt omstruktureringsprogram igangsat i 2013, pointerer Alphaliner.
Blandt de mange forskellige opgaver, som Damco udfører, kan nævnes, at Damco udfører logistikopgaver for det danske forsvar, og i slutningen af 2013 indgik Damco en kontrakt med Forsvaret om et strategisk partnerskab.
Kilde: joc.com