Lods skyld i Maersk Garonne gik på grund
AustralianTransport Safety Bureau (ATSB) har offentliggjort sin rapport om grundstødningen af Maersk Garonne den 28. februar 2015, Rapporten fremhæver, at lodsen var årsag til, at skibet gik på grund, men påpeger også fejl ved ledelsen på broen.
Det dansk-flagede containerskib Maersk Garonne var på vej ind Fremantles indre havn i Vestaustralien, da det med lav fart sejlede på en blød sandbanke omkring klokken fem lørdag morgen den 28. februar. Grundstødningen skete cirka 500 meter fra havnens sydlige mole.
Rapporten viser, at skibets mandskab ikke deltog aktivt i manøvrerne, der førte til grundstødningen. Lodsen rådførte sig ifølge rapporten ikke med kaptajnen eller andet mandskab på broen, før skibet gik på grund på lavt vand. Derfor blev fejlen fra den ene person (lodsen) ikke opdaget og rettet.
Maersk Garonne blev omkring tre en halv time senere trukket fri af grunden ved højvande. Der var ikke sket skader på skibet og der blev ikke konstateret udslip.
Undersøgelsen viste, at Fremantle Pilots' offentligt tilgængelige lodsvejledning for passage var utilstrækkelig, og ikke effektivt implementeret. Endvidere omfattede lodsprocedurerne ikke anbefalinger om punkter, hvor det var nødvendigt at afbryde sejladsen eller planer i forbindelse med uforudsete risici.
Undersøgelsen viste også, at procedurerne for slæbebåde, der var stationeret ved indsejlingen til havnen eller deres koordinerede bevægelser, ikke var klart defineret.
Fremantle Pilots, havnens lods udbyder, har revideret og opdateret sin hjemmeside, procedurer og uddannelse af lodser, sejladsplanlægning og kommunikation. Dette omfatter simulatortræning i nødsituationer.
Svitzer Australia, der står for bugsering i Freemantle, har opdateret sine procedurer til at omfatte tider for, hvornår slæbebådene skal være i position ved bugsering.
Fremantle Ports, havnemyndigheden, har meddelt, at det har tydeliggjort, hvilken rolle trafiktjenesten skal varetage for at hjælpe skibe ved ankomster og fortøjnings.
Maersk Garonnes operatør har udstedt flådecirkulærer for at understrege og præcisere, hvilke roller og ansvarkaptajnen og skibets besætning har under sejlads med en lods om bord. Der er også gennemført et program, der omfatter uddannelse og opfølgning for at sikre overholdelse af broprocedurer.
ATSB’s rapport er tilgængelig på engelsk HER
Kilde: Maritime Executive