Lav oliepris udfordrer Viking Life-Saving
Den lave oliepris får virksomhederne i offshore-branchen til nøje at overveje deres investeringer. Det rammer også sådan noget som redningsflåder, og Viking Life-Saving Equipment må se sig om efter andre markeder for at opnå vækst.
”Det prisfald, vi har set på olie, er ekstremt dramatisk og bringer nærmest oliebranchen i chok. Det betyder også, at mange ser på deres investeringer og derefter på hele driftssiden”, siger Henrik Uhd Christensen, adm. direktør i Viking Life-Saving Equipment.
Esbjerg-virksomhedens omsætning steg i 2014 med godt syv procent til 1,7 milliarder kroner, og resultatet før skat steg 30 procent til 184 millioner kroner.
Mens Viking Life-Saving Equipment traditionelt har hentet en del af sine indtægter på at sælge redningsflåder til offshoresektoren, forventer Henrik Uhd Christensen, at en større del af indtægterne fremover vil blive hentet fra salg af redningsflåder til passagerskibe, herunder krydstogtskibe, og til fragtskibe.
' ”Når vi ser her på den anden side af 2014, er offshore ikke længere trækhesten, og vi er glade for, at de andre segmenter er kommet med”, siger Henrik Uhd Christensen.
Han forventer dog også en vis vækst i 2015, for uanset finanskrise og lav oliepris er der altid brug for redningsudstyr på skibe.
”Verdenshandelen er hele tiden i stigning, og hvert eneste år i de sidste 30 år er der kommet flere skibe ind i verdensflåden. De grundlæggende betingelser for fortsat vækst hos Viking er til stede”, siger Henrik Uhd Christensen.
Viking Life-Saving Equipment har hovedkontor i Esbjerg og et netværk bestående af mere end 70 afdelingskontorer rundt omkring i verden samt et antal certificerede servicestationer.
Kilde: Dagbladet Børsen