Lav oliepris sender tankrater på himmelflugt
Ruslands beslutning om ikke at indgå en ny aftale med OPEC-landene om begrænsning af produktionen i en tid, hvor efterspørgslen er faldende på grund af coronavirussen, har sendt tank-raterne på himmelflugt. Den kan nå over 200.000 dollar pr. dag.
Prisen på en tønde Brent råolie har været i frit fald og roder nu rundt omkring 32-33 dollar/tønde i en uge, der kan blive den værste siden 2008. Det har fået markedet for råolietankskibe til at gå amok med priser, der nu nærmer sig 200.000 dollar/dag.
Alle går efter at skaffe sig kapacitet - enten til transporter eller til oplagring. Ejerne af råolietankskibe kan nu vælge om de skal høste gevinsten fra de voksende rater i spotmarkedet eller i stedet lade deres tonnage chartre ud til oplagring af den billige olie.
Ifølge Baltic Exchange steg spotpriserne på transporter fra Mellemøsten til Kina torsdag med 28.150 dollar/dag til 194.297 dollar pr. dag og fortsatte dermed den stigende trend fra mandag.
De voldsomme stigninger kom i forlængelse af Ruslands udmelding om, at de ikke ville forlænge deres aftale om begrænsning af produktionen med OPEC-landene. Det fik efterfølgende Saudi Arabien til at annoncere en priskrig på markedet midt i en corona-tid, hvor forbruget af olie er faldende.
Men da de store olieselskaber og handelshuse ikke vil lade muligheden for at købe billig olie ligge - selvom de ikke umiddelbart kan sælge den videre - har det skabt et pres i markedet for at chartre skibe til oplagring.
Så i en tid, hvor verdens aktiekurser bløder, er nogle af tankskibsrederierne blandt de meget få, der lyser grønt.
Således kunne DHT Holdings i går notere en kursstigning på 7,6 pct. efterfulgt af Frontline, der steg med 2 pct. mens Scorpio Tankers oplevede en kursstigning på 1,7 pct.
Andre tankskibsrederier som f.eks. suezmax-specialisten Nordic American Tankers og Tsakos Energy Navigation, Ardmore Shipping og Teekay Tankers var ikke så heldige. De måtte se deres aktiekurser falde med mellem
4 pct. og 13 pct.
Kilde: TradeWinds