Lauritzen underskud på 390 millioner kr.
J. Lauritzen fik en dårlig start på året med et underskud efter skat på 390 millioner kroner i 1. halvår, mod et overskud på 21 millioner kroner i 1. halvår 2011. Omsætningen steg fra 1,6 milliarder kroner i 1. halvår sidste år, til nu 2,1 milliarder kroner.
”J. Lauritzen A/S fik en vanskelig start på 2012. Fortsat opbremsning i den globale økonomi samt overkapacitet i de væsentligste shippingmarkeder påvirkede JLs resultat. Endvidere blev JL ramt af en modparts misligholdelse af kontrakter, hvilket indebar, at et capesize tørlastskib blev solgt. Dette medførte et tab på 39 millioner dollar og havde en væsentlig negativ indvirkning på resultatet for første halvår 2012”, siger adm. direktør Torben Janholt.
Driftsresultatet (EBITDA) i 1. halvår blev på 372 millioner kroner, stort set uændret fra 1. halvår 2011 hvor det lå på 375 millioner kroner - hvilket var på niveau med forventningerne.
Resultat af primær drift blev et underskud på 199 millioner kroner, mod et overskud på 170 millioner kroner i 1. halvår af 2011.
Lauritzen Bulkers Det er primært bulkforretningen der lige nu koster Lauritzen mange penge. Markedet for tørlastskibe blev ramt af vigende efterspørgselsvækst på grund af vejrmæssige forhold, tilbageholdenhed med genopbygning af lagre som følge af forventning om faldende råvarepriser samt betydelig tilgang af ny tonnage.
Det samlede antal skibsdage steg med 21% til 20.623 mod 16.980 i første halvår 2011.
EBITDA var USD 10,6 mio. mod USD 26,4 mio. i 2011, og resultat af primær drift var USD (53,1) mio. sammenlignet med USD 17,1 mio. i 2011. Faldet skyldes primært vanskelige markedsforhold samt tab ved salg af aktiver.
Lauritzen Kosan Det petrokemiske kontrakt- og spotmarked for mindre gastankskibe forblev gunstigt i første halvår på trods af udfordringer som følge af sanktionerne over for Iran, den økonomiske situation i Europa og USA samt faldende efterspørgselsvækst i slutningen af perioden.
Det samlede antal skibsdage steg med 10% til 7.608 mod 6.887 i første halvår 2011.
EBITDA var USD 20,8 mio. mod USD 17,9 mio. i 2011 og resultat af primær drift var USD 7,2 mio. mod USD 5,3 mio. i 2011. Ændringen skyldes forbedringer af markedet samt transport over længere distancer af for eksempel butadiene samt en lidt større flåde af fuldtrykgastankskibe.
Lauritzen Tankers Den normale sæsonmæssige svækkelse af markedet for MR produkttankskibe var mere udtalt i andet kvartal end forventet.
Det samlede antal skibsdage steg med 12% til 2.273 mod 2.034 i første halvår 2011.
EBITDA udgjorde USD 7,5 mio. mod USD 6,8 mio. i 2011 og resultat af primær drift var USD 3,0 mio. mod USD 4,4 mio. i 2011. Faldet skyldes primært et svagere marked samt øgede afskrivninger som følge af vækst i antal ejede skibe.
Lauritzen Offshore Markedet for offshore serviceskibe fortsatte en positiv tendens, idet efterforskning og produktion af olie på store vanddybder samt vedligeholdelse af offshoreindustriens installationer blev yderligere styrket.
Det samlede antal skibsdage udgjorde 719 mod 342 i første halvår 2011.
EBITDA var USD 28,8 mio. mod USD 18,7 mio. i 2011 og resultat af primær drift var USD 10,8 mio. mod USD 7,2 mio. i 2011. Resultatet var på niveau med forventningerne og reflekterer, at to nybyggede shuttletankskibe er blevet tilført flåden. Resultatet af primær drift inkluderer udgiftsførelse på USD (6,9) mio. i forbindelse med etableringen af ovennævnte 50/50 joint venture, primært som følge af nedskrivninger af amortiseret låneomkostninger og uudnyttede skatteaktiver.
Forventninger til 2012 Fortsatte nedjusteringer af forventningerne til væksten i den globale økonomi samt overkapacitet har reduceret indtjeningsforventningerne til de åbne skibsdage i den resterende del af 2012. Det konsoliderede EBITDA for hele 2012 forventes at blive omkring USD 100 mio. EBITDA forventes i andet halvår at blive lavere end i de første seks måneder af året og lavere end tidligere forventet på omkring USD 60 mio. Endvidere vil salget af 50% af aktiviteterne inden for Hotel- og Servicefartøjer reducere EBITDA.
Afskrivninger forventes at blive reduceret som følge af salget af aktiver og vurderes således blot at ville stige med 12% mod tidligere forventet 20%.
Finansielle nettoudgifter forventes at blive lidt lavere end i 2011, men udviklingen i valutakurser og renter vil kunne påvirke resultatet.
Nettoresultatet vil blive væsentligt lavere end i 2011 primært som følge af tab ved salg af aktiver inkluderet i resultatet for første halvår, den negative udvikling i tørlastmarkedet samt den initiale effekt af etableringen af joint venture inden for Hotel- og Servicefartøjer.
Skibsværdier faldt generelt i første halvdel af 2012. Baseret på kontraktdækning og forventede fragtrater er nytteværdierne af JLs flåde højere end markedsværdierne og højere end de bogførte værdier. Som følge af usikkerhed i relation til den globale økonomi og øget geopolitisk usikkerhed, kan vore ratescenarier ændre sig til en længerevarende periode med fortsat lave tørlastrater, hvilket vil indebære behov for nedskrivninger af egne skibe samt skibe på længerevarende periodecerteparti ved udgangen af 2012.
Kilde: J. Lauritzen