Lars Jensen:Fremgang bør ikke overfortolkes
Efter rimelige Q1-regnskaber fra de førende containerrederier fortsætter den positive udvikling tilsynelandende i Q2, hvor der er set to-cifrede procent fremgange. Men Lars Jensen, SeaIntelligence Consulting advarer mod at overfortolke resultaterne.
Det ser voldsomt godt ud med stigninger i omsætningen på tocifrede procenter som Orient Overseas Container Lines (OOCL) netop har offentliggjort. Men der er god grund til at spise brød til, da sammenligningen sker i forhold til 2016, der markerede et absolut lavpunkt for containerrederierne.
Lars Jensen, CEO og partner i SeaIntelligence Consulting peger på, at det er mere meningsfuldt at sammenligne resultaterne med tilsvarende perioder i 2015, da den globale udbuds og efterspørgsels situation var mere sammenlignelig med den, vi ser nu.
“Ud fra et omsætningsperspektiv er OOCL tilbage på niveauet fra 2015 - faktisk er de oppe med 3 pct. Men udfordringen her er, at det sker på baggrund af en volumen, der er oppe med 14 pct. Dette er en fortsat udfordring i markedet
- ikke blot for OOCL,” skriver Lars Jensen i sin blog på linkedin.
Han peger på, at vi fortsat ikke har set Q2-udviklingen for de andre containerrederier, men i den udstrækning, OOCL-resultatet kan ses som en markedsindikator, er det tydeligt at se udfordringerne - og dermed hvorfor markedsobservatører ikke skal lade sig forblænde af den høje procentvise vækst
i forhold til 2016.
“Asien-Europa raterne er steget med 33 pct. i forhold til 2016, men kun med 3 pct. i forhold til 2015. Dette er ikke dårligt, da stadig større skibe har reduceret omkostningsgrundlaget og dermed bestemt forbedret rentabiliteten i forhold til 2015, men måske ikke så spektakulært, som den 33 pct. stigning fra 2016 synes at indikere,” skriver Lars Jensen.
De intra-asiatiske rater er steget med 16 pct. i forhold til 2016, men ligger fortsat 5 pct. under niveauet i 2015, mens det står værre til med raterne over Stillehavet. De er steget med 4 pct. i forhold til 2016, men ligger 26 pct. lavere end i samme periode i 2015.
“Og selvom voksende skibsstørrelser også vil have reduceret omkostningerne på denne handel, er det svært at tro at enhedsomkostningerne kan være faldet med 26 pct. på to år,” påpeger Lars Jensen
Kilde: Lars Jensen, Linkedin