Kunder betaler mere for ‘krogfanget’
Undersøgelser viser, at britiske kunder er villige til at betale op til 22% ekstra for en pakke frossen torsk som er mærket med ‘krogfanget’.
"Mærket ‘Icelandic’ giver også kursstigninger og der er store prisforskelle mellem supermarkedskæder”, siger seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg.
Sammen med forsker Thomas A. Larsen har Geir Sogn-Grundvåg undersøgt købekraften. Han mener, at fiskeindustrien er i en situation med stærkt pres på grund af at rekordhøje kombineret med svækket købekraft.
Men ved at differentiere sine produkter, kan man forbedre salg.
Nofima har i et fire års projekt med Fiskeri- og Havbruksnæringens Forskningsfond i Norge undersøgt ugentlige registreringer af priser på næsten 100 forskellige frosne fileter af torsk, kuller og Alaska Pollock i syv britiske supermarkeder.
Man startede projektet i 2012 og markedsovervågningen fortsættes nu gennem ministeriet for fiskeri og kystanliggender. Prisanalyse gør det muligt at vurdere effekten af hvert enkelte produkts markedsføring.
Det mest iøjefaldende resultat er indtil videre, at kuller og torsk mærket ‘krogfanget’ opnår en merpris på cirka 22%.
“Det at kæderne vælger at mærke produkter som ‘krogfanget’ har sammenhæng med at denne fangstmetode opfattes som værende mere skånsom mod havbunden og passer således godt ind i kædernes bestræbelser efter at optræde ansvarlige”, siger Geir Sogn-Grundvåg ifølge Nofima.no.
Han tilføjer, at det fra et norsk perspektiv er interessant at se, at produkter mærket med islandsk oprindelse opnår en merpris på fem procent.
Kilde: Nofima