Kun små besparelser ved Triple E-skibe
Containerrederierne står efterhånden i kø for at bestille nye store containerskibe på størrelse med Triple E-skibene. Men de samlede omkostningsbesparelser ved disse containerskibe er ikke så store, som ventet, selvom netop besparelserne er begrundelsen for at bestille så store skibe.
”Jeg tvivler på, at man har gennemført beregninger på basis af hele systemet, når det kommer til, hvorvidt 18.000 TEU-skibe virkelig leverer omkostningsbesparelser, selv når rederiet kontrollerer 100 procent af alle omkostninger, hvilket rederiet ikke gør”, siger Jim Brennan, partner i transportkonsulentvirksomheden Norbridge.
Jim Brennan giver som eksempel, at et skib med en kapacitet på 18.000 TEU ifølge rederierne kan give omkostningsbesparelser på 40 procent sammenlignet med et skib på 14.000 TEU. Men i virkeligheden er besparelsen ifølge Jim Brennan kun på 6,6 procent, hvis man medtager samtlige omkostninger forbundet med transporten og håndteringen af containerne.
De omkostninger, der er til havs udgør nemlig kun 33 procent af samtlige omkostninger. De resterende 67 procent består af terminalomkostninger, omkostninger til udstyr, administrative omkostninger og investeringsomkostninger.
De store skibe gør det eksempelvis nødvendigt for terminaloperatørerne at investere i udvidelser for at kunne håndtere de store skibe. Men de store skibe betyder ikke større containermængder. Der er bare tale om, at i stedet for, at containerne kommer med to mindre skibe, kommer de nu alle på et og samme store skib, hvilket giver trængsel på terminalområdet. Kritikere mener derfor, at det er tvivlsomt, om terminaloperatørerne kan få dækket de større omkostninger.
Ikke desto mindre har snart alle de større containerrederier afgivet bestilling på containerskibe i Triple E-klassen, og Triple E er for længst blevet overgået i størrelse. Eksempelvis har MSC taget levering af MSC Oliver og MSC Oscar, der har en kapacitet på 19.224 TEU.
Kilde: joc.com