Krydstogtforbud i Venedig ophævet

Venedigs regionale domstol har forkastet forbuddet, der blev indført i november 2014, for anløb af skibe over 96.000 BRT, mod at sejle langs Giudecca Canal og St. Markus’ bassin til byens vigtigste krydstogt terminal. Forbuddet begrænsede også antallet af skibe på 40.000 tons eller mere til fem pr dag.

Voldgiftsretten skulle tage stilling til en sag anlagt af turistindustrien og Venice Passenger Terminal, som krævede forbuddet ophævet. Retten fastslog dog, at forbuddet om begrænsning kunne være lovligt, hvis der blev oprettet alternative ruter for skibene.

Medlemmer af Cruise Lines International Association (CLIA) er frivilligt gået med til at overholde forbuddet siden efteråret, så den nye afgørelse ikke vil ikke få den store effekt lige med det samme.

Det italienske transportministerium erklærede, at det vil appellere afgørelsen til statsrådet. I mellemtiden var UNESCOs præsident for den italienske nationale kommission efter sigende rystet over afgørelsen, her mener man, at offentligheden bør have forrang frem for krydstogtskibe.

Der er nu kommet ekstra pres på for at lave en alternativ rute til Venedig. Et forslag går ud på at uddybe contorta-Sant'Angelo kanalen, fra havnen Marghera til Venedig. Vurderingen af den foreslåede nye rutse miljøpåvirkning kommer i marts. Projektet vil anslået tage 18 måneder at færdiggøre.

Begrænsningen blev indført for at forhindre skader på de skrøbelige bygninger og miljøet i Venedig og har skabt stor debat. Miljøorganisationer har protesteret mod de store skibe i en årrække på grund af skaderne og mulig oversvømmelse af de historiske seværdigheder.

Havnene og krydstogtindustrien har til gengæld argumenteret med, at krydstogtindustrien bidrager med millioner af euro til Venedigs økonomi.

Sidste år blev antallet af krydstogtskibe, der sejler gennem Venedig skåret ned til 708 i forhold til 809 i 2012. Venedig forventer ikke anløb af krydstogtskibe på over 96.000 GT i 2015. Det ventes at give 300.000 færre turister til byen.

Kilde: Maritime Executive

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Sverige klar med fregatordre i starten af 2026

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Dyrt at vedligeholde gammelt kongeskib

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Nyt hovedkontor indviet ved Korsørs havnefront

16.11.2025Maritimedanmark.dk

Norröna tager en smuttur til Oslo

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle