Kriseramt industri får ny statsstøtte
Sydkoreas lovgivere har netop givet grønt lys til etableringen af et statsligt selskab, der har til formål at give statsstøtte til landets skrantende rederi og værftsindustri. Danske Rederier følger udviklingen tæt, siger direktør Jacob K. Clasen til Maritime Danmark.
Sydkorea har besluttet at kombinere tre eksisterende enheder til en ny stærk statsejet institution, der har til formål at yde statsstøtte til landets rederi- og skibsbygningsindustri, der har ligget mere eller mindre underdrejet efter finanskrisen med kollapset af landets største rederi, Hanjin, som det mest spektakulære offer.
Den nye enhed, der blev godkendt på et regeringsmøde umiddelbart inden nytår, får navnet Korea Maritime Corporation og bliver polstret med en kapital på 4,7 mia dollar, som skal bruges til at understøtte rederiers investeringer i skibe, terminaler og sale-and-lease-back arrangementer, skriver Fairplay.
Sydkorea har en lang tradition for at yde statsstøtte til sin maritime industri. Et forhold, der ved flere lejligheder er blevet betegnet som konkurrenceforvridende støtte af EU og medlemslandene, herunder Danmark.
“Vi følger udviklingen i Sydkorea nøje i tæt dialog med den danske ambassade i Seoul. Det er vigtigt for vores medlemmer, at den statslige involvering ikke bidrager væsentligt til, at der bygges skibe uden kommercielt formål. Det er for tidligt at sige, om det seneste tiltag kommer til at forvride markedet i et omfang, hvor politiske initiativer fra EU’s side er nødvendige,” siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier, til Maritime Danmark.
Sydkoreas største rederi, Hyundai Merchant Marine, har tidligere oplyst til Fairplay, at selskabet kan modtage støtte fra den nye statsstøtte-selskab for at kunne realisere sine planer om bestille nye skibe og erhverve terminaler.
Hyundai´s topchef Yoo Chang-Keun sagde ifølge TradeWinds i sin nytårshilsen til rederiets medarbejdere, at han har planer om at fordoble rederiets kapacitet frem mod 2022.
Der har sidste år været rygtet planer om bestillingen af 12-14 containerskibe på op til 22.000 TEU, men vurderingen har været, at det næppe vil kunne gennemføres uden støtte fra Korea Maritime Corporations statsstøtte midler.
Redaktionen