Krigsskib skal sælge dansk miljøteknologi
Søværnet navngiver lørdag formiddag den sidste enhed af Diana-klassen, som får navnet Rota. Men der er ikke kun tale om et nyt patruljeskib til Søværnet, men også et flydende udstillingsvindue for dansk miljøteknologi.
En søsterskib til Rota.
Rota er som det første skib i verden udstyret med katalytisk røggasrensningsanlæg, der ved hjælp af digital indsprøjtning af det kemiske stof Urea - som er en ammoniakopløsning - er i stand til at fjerne op mod 90 procent af NOx-holdet i skorstensrøgen.
Systemet er leveret af firmaet Dansk Teknologi.
"Vores system installeret på P525 er en videreudvikling af et digitalt, luftløst doseringssystem til udstødningsrens på lastbiler, så det er gennemprøvet i praksis. I tæt samarbejde med Grundfos er det lykkes os helt præcist at dosere den kemiske væske Urea, der har den egenskab, at den omdanner indholdet af NOx i udstødningsgassen til kvælstof og vand. Det sker i en katalysator udviklet i samarbejde med Haldor Topsøe. Det er første gang i verden, at teknologien bliver brugt på et skib, og vi forventer, at resultaterne vil vække stor interesse hos rederier rundt om i verden, der sejler i bynære områder", siger Thomas Lund, adm. direktør i Dansk Teknologi til business.dk.
"En af de helt store fordele ved vores teknologi er, at den kan tilpasses på eksisterende skibe. Forsvarets skibe i Diana-klassen er nok nybyggede, men motorerne er genbrugt fra ældre skibe", siger Thomas Lund til avisen.
Dansk Teknologi står for salget og udviklingen af teknologien, mens Grundfos og Haldor Topsøe leverer centrale komponenter til systemet. Det er forventningen, at teknologien kan bruges i blandt andet slæbebåde, krydstogtskibe og på færger.
Kilde: business.dk