Kompliceret at bjærge milliardfregat
Den dyre fregat KNM Helge Instad skal først boltes til land, hæves på en pram, tømmes for ammunition og derefter transporteres til Haakonsvern. Bjærgningsoperation kan påvirkes af vejr- og havforhold. I går klokken 23 frygtedes det således, at tidevandet kunne skubbe fregatten væk fra land.
"Skibet skal løftes på en pram. Derefter vil ammunitionen i militærskibet blive fjernet. Ammunitionen skal være godt sikret. Risikoen forbundet med ammunitionen er ikke særlig stor, men der vil altid være risiko forbundet med eksplosivstoffer, "siger pressemedarbejder Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret til NTB.
Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderede med tankskibet Sola natten til torsdag. Otte besætningsmedlemmer kom lettere til skade. Krigsskibet fik en stor flænge i siden og tog mere vand ind, end pumperne kunne klare. Skibet fik stor slagside og var i fare for at synke.
Forsvaret har siden arbejdet intensivt på at fastgøre fregatten til land. Hvis alt går som planlagt, sendes skibet til Haakonsvern, den norske flådes hovedbase lige udenfor Bergen. Der er cirka 19 sømil fra Sture-terminalen til Haakonsvern.
Politiet er godt i gang med den tekniske og taktiske undersøgelse og afhører besætningerne fra begge skibe. Der opretholdes afspærringer i området omkring KNM Helge Ingstad frem til fredag. Skibet krænger voldsomt og er næsten halvt under vand.
Politiet forventer, at undersøgelsen varer i lang tid, da det er svært at undersøge hvordan det ser ud indvendigt.
Redaktionen