Kolding: Det første underskud i moderne tid

Kolding Havn kom ud af 2018 med et minus på 700.000 kroner, det første underskud i moderne tid. Det sker som følge af, at de undersøgelser der i 2018 er foretaget med henblik på en udvidelse af havnearealerne skal bogføres som en driftsudgift.

”Det er omkostninger, som normalt bliver bogført som investeringer i havneanlæg med løbende afskrivninger, men nu, hvor planerne på baggrund af Kolding Byråds beslutning ikke bliver ført ud i livet, skal disse omkostninger ifølge regnskabsloven flyttes over på driften. Det belaster årets regnskabsmæssige resultat i 2018, og det er årsagen til, at vi i år kommer ud med et negativt resultat”, siger havnedirektør Anders Vangsbjerg Sørensen, som vurderer, at resultatet ellers havde været et pænt millionoverskud.

2018 var på flere måder et begivenhedsrigt år for Kolding Havn. Omkring 500 fragtskibe og 1.255.000 tons gods gav Kolding Havn en omsætning på 32 mio. kr. Havnen kunne dermed for tredje år i træk sætte ny omsætningsrekord.

Derudover kunne Kolding Havn fejre 175-års jubilæum, og kort efter modtog medarbejdere og virksomheder på havnen beskeden om, at byrådet havde besluttet at nedlægge erhvervshavnen senest i år 2043.

”Det kan virke som en lang tidshorisont, men det har allerede konsekvenser nu, hvor byrådets beslutning blandt andet afspejler sig i det økonomiske resultat for 2018,” siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

De primære årsager til den rekordstore omsætning er det gode samarbejde med havnens 17 erhvervsvirksomheder, som blandt andre tæller de tre skibsagenter Grau Shipping, Svane Shipping og H. Daugaard.

”Det er Kolding Havn, der ejer havnearealerne, kranerne og stiller de nødvendige faciliteter til rådighed, men det er oftest de tre skibsagenter, der står for forbindelsen til transportørerne og mange andre aktører. Går det godt for skibsagenterne, går det derfor godt for Kolding Havn og vice versa”, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.

Hertil kommer, at havnebestyrelsens satsning på udvalgte godstyper inden for cirkulær økonomi og den fokuserede strategi om at skabe en førende specialhavn ligeledes har været afgørende for omsætningsrekorden i 2018.

”På Kolding Havn havde vi gerne fortsat udviklingen endnu 175 år, men set i lyset af at de 17 virksomheder, som i dag har deres ansatte, aktiver og aktiviteter på havnens arealer, skal være ude inden for knap 25 år, så er det ikke sikkert, at det giver mening at fortsætte den udvikling, vi havde arbejdet på”, siger Anders Vangsbjerg Sørensen. Enkelte elementer fra masterplanen vil kunne anvendes på trods af byrådets beslutning om at lukke havnen, men det kan blive vanskeligt at fastholde vækst og jobs på Kolding Havn i fremtiden, erkender bestyrelsesformand Asger Christensen.

”Med byrådets beslutning vil Kolding Havns opgave de kommende år snarere være at afvikle frem for at udvikle erhvervshavnen”, siger bestyrelsesformanden.

Kilde: Kolding Havn

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Fornyet nej til at underskriver havneregnskab

10.12.2024Kalundborg Havn

Sponseret

Kalundborg Havn overgår målsætninger for nyt landstrømsanlæg i Østhavnen

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny trawlerterminal i Nuuk godkendt

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Frederikshavn: Advokatundersøgelse forsinket

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Gigantiske fundamenter sendt afsted til USA

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn satser på metanol

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Kutter påsejlede mole ved Skagen Havn

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark