Kolding: Den værste storm i 30 år
For første gang i 30 år kan væksten i verdens containerforretning ramme et stort, rundt nul i 2009. Men trods dysterheden vurderer skibsreder Eivind Kolding, at Maersk Line kan komme styrket ud af krisen og være klar til ny vækst på den anden side 2009.
"I de seneste 30 år er containermarkedet i gennemsnit vokset med knap 10 procent om året. I de dårligste år har væksten været fire procent, mens de rigtigt gode år viste tocifrede vækstrater. Jeg vil tro, at 2008 ender med en vækst på fem-seks procent; men kigger vi ind i 2009, vil væksten i containerfarterne kunne falde til omkring nul", siger Eivind Kolding til business.dk
Dermed sejler Maersk Line ind i det værste år i 30 år. Set med Mærsk-briller er der dog enkelte opmuntringer. Modsat mange af de store konkurrenter får Maersk Line stort set ikke nye skibe leveret i 2009. Samlet set øges tonnagen i denne del af den internationale rederibranche med 13 procent, og det vil selvsagt være med til at lægge et ekstra pres på raterne.
"Det bliver et hårdt år i 2009; men set med vore øjne synes vi, at vi står bedre rustet end de fleste i branchen, især fordi vi ikke får leveret nye skibe i 2009. Det betyder, at vi i 2009 først og fremmest vil forsøge at holde fast i den forretning, vi har nu", siger Kolding til avisen og tilføjer, at det er meget sandsynligt, at Maersk Line tager skibe ud af drift allerede i første halvdel af 2009 og 'lægger dem op' for en periode.
"Det handler i første omgang om at komme igennem 2009, og så må vi tage den derfra."
Mærsk-gruppen har netop aflagt regnskabet for tredje kvartal. I den forbindelse var det småt med tal og oplysninger om Maersk Lines udvikling over de seneste tre måneder. Men selv ser rederiet en mindre forbedring fra 2007 til 2008 trods betydelig vækst i udgifterne til brændstof, dog fortsat med underskud på bundlinjen.
"Vi har selvfølgelig sammenlignet os med de konkurrenter, som giver oplysninger og udsender kvartalsmeddelelser, og vores resultat kan fint matche konkurrenternes indtjening. Det er selvfølgelig ikke noget at stile efter i sig selv; men det giver os en tro på, at vi er på rette vej.«
Kilde: business.dk