Klimavenligere biltransportskib søsat
Jiangnan skibsværftet i Kina har netop søsat det første af tre hybride biltransportskibe, der er bestilt af Rederiet United European Car Carrieres (UECC). Skibet er det hidtil mest klimavenlige af sin slags, fordi det drives af LNG og batterier. De to andre skibe forventes leveret i 2022.
“Med lanceringen af vores første LNG-batteri hybride biltransportskib indleder vi en ny æra for UECC og short sea skibsfarten i Europa, siger Glenn Edvardsen, der er CEO i UECC.
“Disse skibe viser, at dekarboniseringen af skibsfarten er mulig ved hjælp af aktuelt tilgængelige teknologier,” tilføjer han.
De nye skibe lever op til de nyeste Tier 3 NOx begrænsninger, der er gældende i Østersøen og Nordsøen og bliver udstyret med batteri-hybrid løsninger, der gør det muligt for UECC at overgå IMO´s målsætning om en 40 pct. reduktion af CO2-udledningerne i 2030 med mange længder, skriver rederiet.
Batterierne vil ifølge rederiet være med til at forbedre driftseffektiviteten og reducere udledningerne ved spidsbelastningerne yderligere ud over at give strøm til kørende materiel.
“Batterierne giver også mulighed for at reducere udledningerne i havn, hvilket bliver krævet i flere og flere byer,” siger direktøren.
Skibenes motorer er også i stand til at sejle på biobrændsler, og UECC planlægger at øge andelen af CO2-neutralt og syntetisk brændstof efterhånden som det bliver kommercielt tilgængelig i fremtiden.
De nye skibe er 168 meter lange, 28 meter bredde og har kapacitet til at rumme 3.600 enheder på 10 dæk.
UECC råder i dag over 16 mellemstore biltransportskibe, der sejler mellem havne i Europa. Selskabet er ejet i fællesskab af Nippon Yusen Kaisha (NYK) og svenske Wallenius Lines.
Kilde: UECC