Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
Klimaarbejdsgruppen under IMO afviser efter møder i denne uge det franske forslag om en tvungen hastighedsbegrænsning for store skibe i bestræbelserne på at reducere CO2 udledningen. Også et forslag om begrænsning af skibes motorkraft, blev hældt ned af brættet.
Det sidste forslag blev bl.a. støttet af Danske Rederier, Norge, Japan og BIMCO, men direktør Maria Skipper Schwenn er alligevel rigtig godt tilfreds med resultatet af diskussionerne mellem medlemslandede.
De mundede nemlig ud i en opbakning til en målbaseret tilgang, hvor IMO opstiller obligatoriske mål for CO2 reduktioner, men giver rederierne metodefrihed i forhold til at nå dem. "Vi er rigtig godt tilfredse med udfaldet," siger Maria Skipper Schwenn til Maritime Danmark.
Danske Rederier var i lighed med repræsentanter fra mange andre lande store modstandere af det franske forslag om en obligatorisk hastighedsbegrænsning. Den ville ganske vist sænke CO2 udledningen her og nu, men på den længere bane sænke incitamentet til grønne investeringer og "straffe" de mest innovative rederier, lyder begrundelsen.
"Vi støtter en tilgang, der omfatter både tekniske og operationelle tiltag, fordi det giver rederierne flest mulige værktøjer til at nedbringe CO2-udledningerne. Det kan for eksempel være ruteoptimering, bedre bundmaling og skift til nye brændstoffer med mindre CO2-udledning,” siger Maria Skipper Schwenn.
"Og de rederier, der måtte ønske at sætte hastigheden ned, kan jo så meget gøre det," tilføjer direktøren.
Danske Rederier vil i det videre arbejde fortsat have fokus på, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger.
"Desuden er det vigtigt med en stærk og effektiv håndhævelse af en kommende regulering, så alle konkurrerer på samme vilkår,” siger Maria Skipper Schwenn.
Redaktionen