Kina styrer hele tørlastmarkedet i 2009
Den kinesiske efterspørgsel bliver helt afgørende for, hvordan tørlastmarkedet kommer til at klare sig i 2009. Med udsigt til lav aktivitet i resten af verden får det Kina endnu større betydning end det hidtil har haft.
"Markedet er mere afhængigt end længe af Kina, fordi efterspørgslen på mange andre områder synes at være ret begrænset på grund af den finansielle krise. Det bliver i 2009 desværre et marked, hvor efterspørgslen synes at være ret beskeden", siger Klaus Nyborg viceadministrerende direktør i tørlastrederiet Pacific Basin til nyhedsbureauet Direkt.
Det er især den kinesiske industris stålforbrug, der driver tørlastmarkedet. Det kan tydeligt mærkes, når industrien hungrer efter mere stål og dermed mere jernmalm.
"Gennem de sidste fire til seks uger har der været en betydelig stigende efterspørgsel i Kina, og det har reflekteret sig i betydeligt højere fragtrater. Capesize-markedet er gået fra 3000 til 30.000 dollar om dagen - stort set alene på Kinas efterspørgsel," siger Klaus Nyborg.
Selv om efterspørgslen skulle stige, kan fragtraterne stadig skrabe bunden, hvis udbuddet ikke stilner af. Fra mange sider har det lydt, at den store mængde nybygninger på vej vil fastholde de lave priser, men den frygt kan være overvurderet, mener rederichefen.
"Leveringen af nye skibe vil være historisk høj i de kommende år, hvilket er en stor udfordring. Men vi kan trods alt se, at der er en betydeligt lavere levering, end markedet forventer, både for 2008 og 2009. Det skyldes blandt andet, at der er nye værfter, der har svært ved at levere, og banker, der ikke stiller den fornødne finansiering til rådighed. Det gør, at det ser ud til, at der er færre skibe, der leveres i de kommende år end hidtil antaget, hvilket naturligvis er positivt for markedet," siger Klaus Nyborg.
Kilde: borsen.dk