Kina klar til at undersøge Sanchis vrag
Kinas transportministerium, meddelt i går, at man har fundet vraget af Sanchi på cirka 110 meters dybde. Et fjernstyret undervandsfartøj skal nu undersøge vraget. To aflange olieplamager på over 40 kvadratkilometer dækker vandet nær Sanchi's endelige hvilested i Det Østkinesiske Hav.
Forureningen er en kombination af bunkerbrændstof fra Sanchi's tanke og lasten af kondensat. Prøver viser spor af heavy fuel og koncentrationen i nogle områder oversteg uspecificerede kvalitetsgrænser. Kinesiske statsmedier rapporterer, at reaktionsfartøjer udfører olieindvindingsindsatser og har omdirigeret den kommercielle skibsfart i området.
Ifølge Japan Kystvagt ser udslippet ser ud til at være på vej til at fordampe og vil forsvinde over tid, i overensstemmelse med forventningerne om kondensatets flygtige natur. De japanske og sydkoreanske myndigheder er ikke bekymrede ved muligheden for at den lækkede olie når land.
”Fra det område, hvor tankskibet sank, går en havstrøm mod nord, hvilket begrænser chancerne for, at olieudslippet når japanske kyster”, siger en japansk embedsmand til Reuters.
Sanchi havde omkring en million tønder kondensat om bord, da skibet kolliderede med CF Crystal den 6. januar.
Det er uklart, hvor meget af lasten der er brændt op eller fordampet i løbet af de syv dage, fartøjet var i brand.
Den endelige eksplosion, der betød, at skibet sank sidste weekend førte til, hvad der sandsynligvis var det største udslip af kondensat i historien.
Det kinesiske udenrigsministeriums talsmand Lu Kang sagde mandag, at besætningen sandsynligvis døde inden for en time efter kollisionen lørdag den 6. januar.
Kilde: Maritime Executive