Kig til Danmark for maritim innovation

For over 100 år siden byggede danske ingeniører det første avancerede oceangående dieselskib. Selandia var proppet med nytænkt teknologi, og Danmarks ry som ’grøn’ og ’intelligent’, når det gælder skibsfart og maritim teknologi, lever fortsat den dag i dag.

Af Lars Gert Lose, ambassadør i USA, og Jenny N. Braat, , adm. direktør i Danske Maritime

Det var et dansk skib i dansk design med dansk motor og bygget i Danmark, der som det første ikke-damp eller -sejldrevne skib krydsede Atlanterhavet.

Da motorskibet M/S Selandia stævnede ud fra København på sin jomfrurejse til Bangkok den 22. februar 1912, var der tale om en teknologisk landvinding af de større. I stedet for de totaktsmotorer, som de fleste andre dieselmotorproducenter byggede, havde B&W udstyret det 7.410 ton tunge skib med to styk ottecylindrede, enkeltvirkende firetaktsdieselmotorer med en samlet ydelse på 2.500 hestekræfter. Det var mere end dobbelt op i forhold til andre af datidens kommercielle skibe.

M/S Selandia er karakteriseret som værende verdens første oceangående motorskib. Selandia var utvivlsomt det første velbyggede skib i sin klasse, og det mest avancerede, ikke mindst hvad maskinerne angår, samt det største oceangående dieseldrevne skib, da hun søsattes i 1912.

Allerede 15 år inden Selandia blev søsat, havde B&W eksperimenteret med dieselmotorer. Skibet var det første, der i stedet for en stor osende skorsten kun havde et lille ’udstødningsrør’. Rederiet ØK havde ved designet af skibet lagt vægt på, at skibet skulle adskille sig væsentligt fra de sædvanlige dampskibe, og derfor var udstødningen 'camoufleret' på bagsiden af agtermasten.

Skibets indretning var også meget anderledes. I stedet for små koøjer var der store vinduer, der var højt til loftet, og der var elektrisk lys i salonerne. Undervejs vakte skibet opsigt, og det fik ry for at være et 'rent' skib; der var ingen sod fra skorstenen.

Det er over 100 år siden. Men dansk maritim industris ry som ’grøn’ og ’intelligent’ lever fortsat. Og med god grund.

Selv om Danmark er et lille land, har vi gennem årene fortsat med at være en af verdens største søfartsnationer. Miniputlandet slår ikke kun maritime rekorder i kraft af at være hjemsted for verdens største containerrederi Maersk Line. Landet er også ’verdensmester’ på andre maritime områder.

Der skal et par tusind virksomheder til at levere udstyr og komponenter til et nyt stort skib, og mange af de leverandører er danske.

For eksempel er det MAN Diesel & Turbo i København, som designer hovedparten af de dieselmotorer, der anvendes på oceangående skibe i hele verden. Alfa Laval i Danmark er verdens største udvikler og producent af marinekedler, og virksomheden har indledt byggeriet af verdens største testcenter for flydende gas som skibsbrændstof. Mere end hver tredje redningsflåde, der bliver anvendt professionelt verden over, kommer fra VIKING Life-Saving Equipment, der ligger i Esbjerg. Danske Hempel er verdens største leverandør af silikone-baserede bundmalinger. Pres-Vac Engineering er verdens største leverandør af tryk/vakuum-ventiler til tankskibe. Cobham SATCOM, med base i Danmark, er verdens største leverandør af satellitkommunikationsudstyr til den maritime branche. Karstensens Skibsværft i Skagen er verdens største skibsværft inden for dybhavstrawlere. Verdens største el-færge skal bygges i Søby næste år, og fynske OMT står bag designet af flere af de nyeste og mest avancerede skibe.

Den 16.-19. november 2016 besøger en af verdens nyeste fregatter Baltimore, den danskbyggede og -designede Peter Willemoes. Det sker som et led i et eksportfremstød. Danmark kan med stolthed vise denne fregat frem, som i international sammenhæng er anerkendt for at være blandt de bedste i verden, og derigennem kan vi vise nogle af Danmarks maritime kompetencer.

Ni danske virksomheder har valgt at deltage i eksportfremstødet, nemlig Brüel & Kjær, Denkrypt, DESMI, GomSpace, OMT, Saab Denmark, Teledyne-Reson, Terma samt Weibel.

Virksomhederne er medlem af henholdsvis Naval Team Denmark, som er en organisation for maritime forsvarsvirksomheder, og Danske Maritime, som primært dækker den civile maritime industri, samt FAD, som er organisation for den brede danske forsvarsindustri.

Eksportfremstødet er en fortsættelse af et lignende tiltag i 2014, hvor interessen for det danske modulære koncept blev vakt. Nu er det håbet, at de danske virksomheder kommer et skridt videre og forhåbentlig vil være i stand til at indgå aftaler med amerikanske virksomheder om at optimere deres produkter. Vi vil gerne i tættere dialog med vore amerikanske maritime kolleger om udvikling af intelligente designs til såvel skibe som udstyr til skibene, og til både den kommercielle og den statslige flåde.

USA har netop valgt en ny præsident, og det er forventningen, at der vil være øgede bevillinger på forsvarsområdet, hvilket kan betyde godt nyt for dansk eksport til det amerikanske marked, også når det handler om maritime løsninger. USA er Danmarks største handelspartner uden for Europa, og Danmark eksporterede varer for næsten 46 milliarder kroner i 2015.

De kommende år byder på store udfordringer, ikke mindst når det gælder teknologier, der kan sikre den mest bæredygtige trafik på vandet samt mindst mulig miljøbelastning. Det gælder teknologier inden for eksempelvis rensning af ballastvand, svovl og kvælstoffer.

Alle verdens have er forbundne. Skibe sejler fra kontinent til kontinent. Udfordringerne og løsninger kan ikke begrænses til at være nationale. Vi må tænke, udvikle og handle internationalt.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark