Katamaran stævner ud fra Tuco

Tuco Yacht Værft forsøger nu at finde en ny niche i den vanskelige værftsbranche. Sidste nye forsøg er en 35 meter lang katamaranfærge bygget i kulfiber. Færgen er bygget af værftets søsterselskab, Tuco Composite ApS, og sendes nu videre til færdiggørelse i Norge.

Foto af en anden norsk færge bygget af composit.

"Det specielle ved disse katamaran færger er, at de er lavet i kulfiber, som har betydelige fordele i forhold til andre materialer så som f.eks. stål, aluminium og glasfiber. Kulfiber er op til 40 procent lettere og tre gange stærkere end de traditionelle materialer. Færgerne er derfor yderst miljøvenlige, idet den lavere vægt ved brugen af kulfiber sænker brændstofforbruget og giver betydelige besparelser i driften", siger Jonas Pedersen, direktør i Tuco.

Tuco Composite ApS har fået kontrakt på i alt tre leveringer til det norske værft Båtservice Mandal AS.

Katamaran færgerne har fået navnet SeaLord 35 og er med deres moderne design og materialebrug langt mere miljøvenlige end traditionelle fartøjer. Færgerne, som er 35 m lange, kommer til at veje 79 ton. Den lave dybgang på bare 1,5 meter gør, at færgen kan opnå en tophastighed på 33 knob samtidig med at katamaran konstruktionen bidrager til optimal komfort.

"For Tuco er denne ordre et resultat af en strategi om at bruge den nuværende teknologiske viden fra lystbådebranchen i segmentet for kommerciel skibsfart, hvor der kan opnås store miljømæssige fordele" siger Jonas Pedersen.

"Vi har haft betydelige udfordringer med at bevare aktivitetsniveauet i lystbådsbranchen. Vi føler at vi her har etableret en niche, hvor vore kvaliteter virkeligt kommer til sin rette og vi håber herved at have skabt et godt spor for vores fremtid. Samarbejdet fungere helt optimalt, med vore norske partnere, som er utroligt dygtige, visionære og engagerede."

De tre katamaraner, som Tuco leverer kulfiberskrog til, skal sejle på strækningen Tromsø-Finnsnes-Harstad i det nordlige Norge

Kilde: Tuco

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023