Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
Bropasserne på flere svenske broer over Göta Elven fik fredag travlt med at få broerne op i en fart på grund af fartøjet Rix Emerald. Det opførte sig nemlig ikke helt almindeligt. Og det gjorde kaptajnen heller ikke.
Problemerne for det 24 år gamle tørlastskib begyndte, da det var på vej ned gennem Göta Elven. Maskinen begyndte nemlig pludseligt at leve sit eget liv.
En medarbejder fra den svenske Transportstyrelse forklarer:
“Problemet var, at når de satte maskinen på halv kraft frem eller tilbage, fik skibet for meget fart på, og når de så ville bremse ned, blev det i stedet til fuld kraft frem eller tilbage,” fortæller Pekka Piirainen til Sjøfartstidningen.
Det lykkedes dog for lodsen at styre skibet ved at lade det gå i tomgang eller blot lade motoren gå med meget lave omdrejninger.
Det lykkedes at få skibet stoppet op og få smidt anker ud for Rivö, selvom der ifølge lodsen fortsat var problemer med skibet.
Da lodsen havde forladt skibet, ringede Pekka Piirainen til skibets kaptajn for at høre om alt stod vel til, inden en inspektør senere skulle ombord for at tjekke, om skibet overhovedet var sødygtigt og kunne fortsætte sin rejse til Montrose i Skotland.
“Men da jeg fik fat i skipperen, sagde han, at han ikke havde noget problem og så sagde det bare klik i øret på mig. Han var overhovedet ikke interesseret i at tale med mig. Og siden tog han bare afsted,” fortæller medarbejderen fra Transportstyrelsen.
Og da Rix Emerald, der sejler under cypriotisk flag og opereres af danske Baltic Shipping Company, rundede Skagen, forsvandt AIS-signalet.
“Jeg mistænker skipperen for af en eller anden grund at have slukket for AIS-signalet,” siger Piirainen.
Da det senere dukkede op igen, var Rix Emerald fortsat på vej mod Montrose på den skotske østkyst, men med en unormal lav fart på blot 7-8 knob, der ifølge Piirainen tyder på, at skibet fortsat har motorproblemer.
De svenske myndigheder har adviseret kollegerne i Aberdeen om, at det nok at værd at se nærmere på skibet, når det ankommer til Montrose.
Og Transportstyrelsen har også udsendt en situationsrapport til alle lande i hele Europa om, at skibet forlod ankerpladsen ved Rivö ud for Göteborg uden at være i “sødygtig stand”.
Måske er motorproblemerne årsagen til, at det samme skib i januar i år gik på grund ved Landskrona. Det vides ikke. Men myndighederne skal nok møde op og ikke forsøge at kontakte kaptajnen telefonisk...
Kilde: Sjöfartstidningen